Přidáte se k nám?
Sbohem, Brouku
Ohlédnutí za legendárním Volkswagenem New Beetle
Volkswagen musí nemilosrdně škrtat. V posledních týdnech se hodně mluví o konci produkce Volkswagenu New Beetle. Toto je jeho příběh.
Volkswagen New Beetle začal svou pouť v roce 1998 a měl za úkol vnést do modelového portfolia trochu retro nádechu. Na začátku všeho byla vize, která však nepřišla z Německa, jak by mnozí mohli očekávat, ale z Ameriky. Zde se v jižní Kalifornii v roce 1991 otevřelo nové designové centrum pod hlavičkou značky Volkswagen, American Design Centrum.
Zaměstnanci zde dostali úkol vymyslet nějaký technický a alternativní automobil. Zabalené to mělo být do ikonické karoserie a v americkém Volkswagenu jasně věděli, že ztělesněním duše jejich značky je právě klasický Brouk. Ikona, která se stala symbolem kvality. Dva designéři, Thomas Freeman a J. Carol Mays, navrhli zakulacenou karoserii po vzoru předlohy a dali jí moderní vizáž.
S výsledkem se potom pochlubili na Detroit Motor Show v roce 1994. Projekt nazvaný Volkswagen Concept One naladil lidi na retro vlnu klasického brouka. Pozitivní ohlasy publika i médií přiměl Volkswagen k učinění dalších kroků. Ty se promítly do druhého konceptu, tentokrát ve verzi Cabrio, který se představil hned další rok na Tokyo Motor Show. Ohlasy byly opět velmi pozitivní. Ještě koncem téhož roku Volkswagen odsouhlasil sériovou výrobu a napřesrok se na autosalonu v Ženevě poprvé představil Volkswagen New Beetle.
Od tohoto okamžiku uběhly dva roky, než první vozy dorazily ke svým zákazníkům. Vzhledem k tomu, že vývoj měl na starosti americký Volkswagen, vyráběl se New Beetle v továrně v Mexiku. Vůz se stal brzy etalonem devadesátých let. Nirvana, kazety, pouliční taneční souboje, filmy Stevena Spielberga a New Beetle. Extravagantní Volkswagen byl symbolem svobody a na rozdíl od svého předchůdce v něm nebyla ta hořká pachuť války.
Představoval vše, co se od moderního auta očekávalo. Styl, bezpečnost, možnost používat jej každý den a ekonomičnost. Kromě toho se z něj stal i trendsetter - úspěch nového brouka předznamenal spuštění retro vlny i od ostatních automobilek.
Technicky vzato šlo o Golf čtvrté generace. Spousta dílů byla shodná a oproti předloze je motor vpředu a ne vzadu. Při spuštění prodeje v roce 1998 byly v nabídce dva motory, dvoulitrový benzinový a diesel 1.9 TDI. Postupem času se motorová paleta rozšiřovala a uspokojila tak všechny, dokonce i nadšence do sportovní jízdy. V roce 2003 se objevil i model bez střechy a v roce 2005 prošel vůz celkovou modernizací.
Ale proč byl pro americký Volkswagen nový Brouk tak důležitý? V období mezi roky 1998 a 1999 zaznamenala značka nárůst prodejů o celých 55 %. Za celou dobu produkce se vyrobilo 1,2 milionu nových Brouků první generace, z toho téměř polovina se prodala v Americe. Protože zatímco známý německý bavič a moderátor Thomas Gottschalk používal americký Chevrolet Malibu, jeho americká obdoba Jay Leno jezdil právě Broukem.
V roce 2011 přišla druhá generace. New Beetle narostl do všech stran a trochu přibral na váze. To mu však neubralo na jeho stylu a kult mohl i nadále pokračovat. Od roku 2011 se těchto vozů prodalo přes 600 tisíc. Prodeje však zůstávaly ve stínu masivních čísel, která na konci každého roku přinesl Volkswagen Golf.
A to je hlavní důvod, proč se s námi New Beetle rozloučí. Ačkoli se v Evropě netěšil takové oblibě jako v USA, jeho památka tu zůstane navždy. Výroba skončí v příštím roce. Ještě předtím ale Volkswagen představí finální edici, která se ukáže příští rok. A kde jinde, než v Americe. Brouku, děkujeme.
Komentáře ke článku