Přidáte se k nám?
První 100 kW nabíjecí stanice v České republice
Zvládne až čtyři elektromobily současně
Svou premiéru si první 100 kW nabíječka odbyla v úterý 9. října na parkovišti logistické společnosti, jejíž majitel je fanouškem elektromobility. Uvedení proběhlo pod záštitou Asociace elektromobility a inovativních technologií. První takto výkonná nabíječka typu Multipoint stojí v logistickém areálu u Říčan. Výstavbu si vysnila společnost Cargologix, která bude pomocí nabíječky dobíjet svou budoucí flotilu elektromobilů.
Společnost si dala za cíl být inovátorem v oblasti čisté mobility v České republice. Proto stále vyhledává zdroje, inovace a příležitosti k vytvoření čisté elektroflotily. V současné době bohužel není k dispozici takový elektrický užitkový vůz, který by byl schopen vykonávat práci těch se spalovacím motorem. Nabíječka tak společnosti slouží jako dobíjecí stanice pro flotilu osobních elektromobilů, které jezdí takříkajíc okolo komína.
Vybudovat stanici rozhodně nebylo jednoduché. Většina dodavatelů energií poskytuje do nabíjecích stanic pouze 50 kW. Tady se ale podařilo získat 100 kW od Pražské energetiky. Dále bylo potřeba vyřídit dotace od Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. To je sám o sobě běh na dlouhou trať. „Díky podpoře spravované Ministerstvem průmyslu a obchodu tak vznikají opravdu smysluplné projekty, které do České republiky přináší nové technologie a akcelerují rozvoj čisté mobility“ říká Kateřina Sirotková ze společnosti MED Education s.r.o., která projektově řídí čerpání dotační podpory.
Výstavbu měla na starost společnost Electric Park, která pomáhá lidem najít cestu k energetické nezávislosti a udržitelné budoucnosti. V portfoliu má samozřejmě i výstavbu takto náročných stanic pro elektromobily. „Nabíjecí stanice umožňuje současné nabíjení až čtyř aut. Dvě přípojky nabízejí stejnosměrný proud pro rychlonabíjení až 100 kW a dvě střídavý až 65 kW. Koncept stejnosměrného nabíjení je založen na platformě modulárního usměrňovače, která nabízí rozšiřitelnost až na 150 kW. Modularita, kvalita, spolehlivost produktu a vzdálená správa maximalizují dobu využitelnosti nabíječky,“ okomentoval produkt CTO firmy Tomáš Bílek.
Nabíjení bylo prezentováno na čtyřech vozech: Hyundai Kona, Hyundai IONIQ Electric, BMW i3 a Tesla Model X. A první dojem? Pravdou je, že jenom než člověk obejde například IONIQ, přibudou baterii dvě procenta. Konkrétně tato značka je jako jedna z mála na takové nabíjení připravena. „Instalaci první rychlodobíjecí stanice velmi vítáme, neboť náš model IONIQ Electric podporuje dobíjení stejnosměrným proudem 100 kW již od svého uvedení na trh v roce 2016. Stejně tak tomu je u nového SUV elektromobilu Kona Electric, který disponuje dojezdem dokonce 482 kW na jedno nabití. Díky 100 kW nabíječce se výrazně zkrátí čas dobíjení a u modelu IONIQ Electric si tak zákazník dobije 80 % baterie za pouhých 24 minut“, dodal specialista komunikace Jan Pohorský za společnost Hyundai Motor Czech.
Předseda představenstva Asociace elektromobility a inovativních technologií Radovan Hasala nakonec dodal: „V České republice jsou hromadně instalovány nabíjecí stanice o výkonu 50 kW, které neumožňují současné nabíjení dvou vozů stejnosměrným proudem. Tyto nabíjecí stanice nebudou schopny v horizontu pěti let uspokojit požadavky majitelů nových elektromobilů a už vůbec ne na páteřní dopravní síti ve veřejném režimu nabíjení. Jsme tak rádi za vizionářskou cestu podnikatelů, kteří si pro svou aktivitu pořizují technologie, jejichž využití není krátkodobé.“
Vyvstává však otázka, co s energií, která proudí do nabíjecích stanic. Například tato stanice má téměř stejný přívodní kabel jako skladová hala stojící vedle. Proto je třeba mít na paměti. že elektromobily samotné sice jsou ekologické, ale výroba elektřiny nikoli. Navíc se blíží zajímavá legislativa - lidé, kteří budou chtít postavit panelový dům, budou muset automaticky počítat s přípojkou na nabíječku elektromobilů. Cesta k čisté mobilitě tak už započala. Jen musí překonat několik překážek.
Komentáře ke článku