Přidáte se k nám?
Warszawa M20 GT
Poněkud zvláštní polské retro
Automobily Warszawa, vyráběné ve varšavské továrně FSO, byly prvními ve velkém vyráběnými osobními vozy v Polsku. Vzešly z licence sovětského vozu Poběda automobilky GAZ, poháněného řadovým čtyřválcem 2,1 l o výkonu 38 kW (52 k). Poláci ji dostali darem od Stalina. Výroba začala v roce 1951, ale počínaje rokem 1957 se vozy Warszawa začaly odlišovat od sovětského originálu. Do roku 1973 se jich vyrobilo přes čtvrt milionu. Tato auta byla i u nás hojně používaná zejména taxikáři. Přesto se dnes nenajde mnoho těch, kteří si na ně vzpomenou, natož aby toužili po tom je vlastnit.
Také v Polsku se objevuje nostalgie po době socialismu, provázená snahou oživovat některé typické produkty té doby. U aut je to ale jinak - Poláci nikdy neměli taková, k nimž by se mohli s hrdostí vracet. Ani Warszawa M20, resp. její nástupci z řady 200 jimi nejsou. Proto bylo překvapením, když během ekonomického fóra v polské Krynici firma KHM Motor Poland představila moderní podobu Warszawy M20 GT.
Toto auto je ovšem hodně zvláštní. Ve skutečnosti totiž jde o přestavěný Ford Mustang GT se zcela předělanou přídí. Nabízet jako socialistické retro auto na bázi amerického sporťáku je vskutku bizarní. Neméně zajímavé ovšem je, když KHM Motor tvrdí, že vývoj vozu trval pět let. Přitom jeho základem je Mustang z modelového roku 2016, jehož prodej začal před čtyřmi lety.
Tím ale podivnosti kolem tohoto vozu zdaleka nekončí. Výrobce totiž uvádí, že komponenty a různé specifické díly byly dodány přímo společností Ford a na svém webu má i její logo. Společnost Ford Polska jménem Ford of Europe k tomu vydala prohlášení, že Ford žádnou dohodu s polskou firmou nemá a použití jeho loga je protiprávní.
Warszawa M20 GT má motor Ford Coyote V8 5,0 se 310 kW (420 k). Na přídi jsou LED světlomety, ovšem záď s LED svítilnami byla převzata z Mercedesu-AMG GT. Na autě jsou údajně i díly ze Chevroletu Camaro. Interiér, v němž dominuje rozměrný dotykový displej, je potažený kůží.
Komentáře ke článku