Přidáte se k nám?
Audi PB18 e-tron
Koncept supersportu s elektrickým pohonem
To, co na první pohled vypadá jako auto ze sci-fi filmu, je ve skutečnosti zcela reálně pojatý koncept supersportu s elektrickým pohonem, ukazující možnosti současné techniky. Oficiálně jej Audi připravilo speciálně pro svátek automobilové nádhery Pebble Beach Automotive Week v kalifornském Monterrey. Ve skutečnosti ale jde o prezentaci špičkové techniky vycházející z prototypů R18 e-tron kategorie LMP1 hy pro Le Mans, ukryté pod karoserií naznačující další vývoj designu budoucích modelů Audi.
Audi PB18 e-tron vytvořila dceřiná společnost Audi Sport. U Audi jej označují jako Level Zero, tedy s úrovní autonomního řízení 0, protože toto auto ovládá řidič. Pro maximalizaci zážitku může své sedadlo, volant a přístrojovou desku, tvořenou OLED, přesunout do středu vozu jako v monopostu. Audi PB18 e-tron ale lze používat i jako dvoumístné s řidičem na straně jako u běžného auta.
Vůz je dlouhý 453 cm při rozvoru náprav 270 cm a vysoký je jen 115 cm. Zajímavostí je relativně velký zavazadlový prostor v zádi, která je koncipovaná ve stylu sportovních kombi shooting brake.
Nosná struktura je vyrobena z kombinace hliníku, uhlíkových kompozitů a dalších kompozitních materiálů. Díky tomu se i s těžkými akumulátory podařilo dostat hmotnost vozu na 1550 kg. Podvozek je koncipován podobně jako prototyp R18 e-tron. Zajímavostí jsou 22“ kola s osmi asymetricky uspořádanými paprsky majícími funkci turbíny - společně se vzduchovými kanály v podbězích kol zajišťují při otáčení proudění chladicího vzduchu k brzdovým kotoučům. Také dálkové světlomety s laserem využívají poznatky získané v závodním voze R18 pro Le Mans.
K pohonu slouží tři trakční elektromotory - jeden vpředu o 150 kW a dva vzadu s celkem 450 kW. Celkový maximální výkon je 500 kW, při akceleraci je krátkodobě k dispozici až 570 kW. Celkový točivý moment je až 830 N.m. Torque Control Manager spolupracuje s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC a v závislosti na situaci aktivně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu a mezi kola zadní nápravy.
Kapalinou chlazené akumulátory s pevným elektrolytem mají kapacitu 95 kWh. Na jedno nabití lze v jízdním cyklu WLTP ujet více než 500 km (samozřejmě nikoliv v případě využití akcelerace z 0 na 100 km/h za 2 s). Pro zvýšení dojezdu se využívá účinná rekuperace - až do středních hodnot zrychlení elektromotory pracují jako generátory, teprve při intenzivním brzdění se zapojují kotoučové brzdy.
Audi PB18 e-tron je koncipováno pro nabíjení s napětím 800 V. Tímto způsobem lze akumulátory nabít za 15 minut. Vůz je ale vybaven i bezkontaktním indukčním nabíjením AWC (Audi Wireless Charging).
Komentáře ke článku