Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Ford Escort vyjel na evropské silnice před 50 lety

Ford Escort vyjel na evropské silnice před 50 lety

Slavil velké úspěchy i v motoristickém sportu

V lednu 1968 byl na autosalonu v Bruselu mezinárodní veřejnosti předveden Ford Escort. Byl to první model společně vyvinutý a vyráběný britskou a německou divizí Ford of Europe.

Jeho jméno se vybíralo z mnoha variant: Brenda, Erika, Flair nebo Fun. Nakonec zvítězil Escort. Toto označení se v historii automobilky přitom už jednou objevilo - v letech 1955 až 1961 se používalo pro speciální verzi Fordu Squire, což byla Anglia s karoserií kombi.

Ford Escort měl pro tento segment už poměrně konzervativní koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol. Samonosná karoserie sedan byla původně dvoudveřová s délkou 3978 mm a rozvorem náprav 2400 mm. V březnu 1968 přišla verze s třídveřovým kombi (v Británii pod jménem Turnier), které se v dubnu 1968 objevilo i se zaslepenými zadními okny jako dodávka. V roce 1969 dostal sedan také čtyřdveřovou podobu.

 

Typický dobový propagační snímek čtyřdveřového provedení

 

Motory byly jen zážehové čtyřválce. Základem byl Ford Kent 1,1 a 1,3 l, pro některé země z daňových důvodů i ve variantě 1,0 l. Převodovka byla čtyřrychlostní. Výkonnější verze Escort 1300 GT měla motor OHV osazený karburátory Weber. Základem úspěšných modifikací pro motoristický sport byl Escort Twin Cam s pohonnou jednotkou 1,6 l, vybavenou hlavou válců Lotus DOHC, známou z modelu Cortina Lotus.

Escort měl hřebenové řízení a zpočátku všechny brzdy bubnové, jen výkonnější provedení 1300 GT mělo vpředu kotoučové. Přední náprava byla moderní konstrukce se vzpěrami McPherson, kde se tlumič spolu s pružinou otáčejí v horním uložení, což zaručuje přesné vedení předních kol a jednoduché nastavení jejich odklonu. Zadní náprava byla tuhá, uložená na dvou podélných listových perech. Až později dostal Twim Cam vzadu podélná ramena.

Kontinentální Escort s levostranným řízením se začal vyrábět v belgickém Genku až v září 1968. Evropská první generace měla mírně modifikované zavěšení předních kol, jiný převod řízení, dvouokruhové brzdy a širší kola. Když se Escort dostal do prodeje v Německu, byl překřtěn podle uspořádání předních světlometů na Hundeknochen (psí kost).

V Británii se novinka okamžitě setkala s obrovským komerčním úspěchem. Už pět měsíců po uvedení na trh byla překonána hranice 100 000 prodaných vozů a model se dostal na špici odbytového žebříčku. V Německu to nebylo tak jednoznačné a Opel Kadett se z trůnu sesadit nepovedlo. Zatímco britský Escort v roce 1974 překonal hranici dvou milionů prodaných vozů, v Německu roční produkce nikdy nepřekročila 150 000 kusů, přičemž její významná část směřovala na export, především do Itálie a zemí Beneluxu. Od ledna 1970 pak přešla do nově postaveného závodu v Saarlouis. Ford Escort první generace se vyráběl rovněž v Austrálii a na Novém Zélandu.

V roce 1975 přišla další pokolení, odvozené z prvního. Escort Mk.III dostal v roce 1980 poprvé pohon předních kol. Od roku 1998 byl Escort po celkem šesti vývojových stupních postupně nahrazován novým modelem Focus. Celkem brány továrny v Saarlouis opustilo 6,5 milionu escortů.

Specializované oddělení AVO (Advanced Vehicle Operation) v Surrey tento automobil navíc proměnilo v mimořádně úspěšné sportovní náčiní, vhodné pro nejrůznější disciplíny. První vítězství pro tento vůz vybojoval Tony Chappell v rallycrossu už na jaře 1968.

V Borehamu Escort GT se standardním zavěšením kol přestavěli na soutěžní verzi Twin Cam s motorem Lotus Cortina se 170 k. Ten ještě v roce 1968 vyhrál tři soutěže mistrovství Evropy (předchůdce současného WRC): Tulipánovou rallye, rakouský Alpenfahrt a Rallye Akropolis.

 

Roger Clark a Jim Porter s escortem na trati Tulipánové rallye 1968

 

Vrcholnou slávu zažil Escort Mk. I ve World Cup Rally Londýn - Mexico, která startovala na stadionu ve Wembley 19. dubna 1970 a skončila v Mexiku 27. května 1970. Vyhrál ji pozdější mistr světa v rallye Hannu Mikkola se spolujezdcem Gunnarem Palmem na Fordu Escort 1800 GT. Při této příležitosti vznikl sériový akční model Mexico s bílým lakem a červeným pruhem.

V roce 1970 měl premiéru Escort RS1600, který patřil mezi nejúspěšnější soutěžní vozy v letech 1970 až 1974. Ve verzi s motorem 2,0 l BDA o 240 k byl neporazitelný především všude tam, kde se jezdilo v lese a na kamení nebo šotolině. Ovládl třikrát RAC rally, keňskou Safari rally, Rallye 1000 jezer a mnoho dalších, včetně naší Rallye Vltava. Stejný základ měl i okruhový speciál připravený týmem Broadspeed, později používaný i tovární ekipou a německým Zakspeedem.

Komentáře ke článku