Přidáte se k nám?
Vítězství Volkswagenu v novém rekordu
Závodu do vrchu Pikes Peak vyhrál vůz s elektrickým pohonem
Volkswagen Motorsport se se závodním vozem I.D. R Pikes Peak s čistě elektrickým pohonem vydal na závod do vrchu Pikes Peak ve státě Colorado s cílem vytvořil nový traťový rekord vozidel s elektrickým pohonem.
Na trati dlouhé 19,9 km se 156 zatáčkami překonávající převýšení o 1500 m až do nadmořské výšky 4302 m n. m. auto řídil trojnásobný vítěz závodu Pikes Peak (mj. také dvojnásobný vítěz Le Mans) Romain Dumas. Po jeho jízdě se stopky zastavily na čase 7: 57.148 - jako první dokázal prolomit hranici 8 minut a o 26 s překonal absolutně nejlepší výkon dosažený při tomto závodě, který od roku 2013 držel Sébastien Loeb s vozem Peugeot 208 T16 časem 8: 13.878.
Výkonnostní parametry trakčního elektromotoru vozidel I.D. R Pikes Peak se na první pohled nemusejí zdát mimořádné (500 kW/680 k a 650 N.m). Jenže pro takový závod, jako je Pikes Peak, jsou důležité tři věci - dokonalý průběh točivého momentu, umožňující vynikající záběr už téměř od nulových otáček, vynikající poměr výkonu a hmotnosti (hmotnost vozidla je pod hranicí 1100 kg) a také skutečnost, že elektromotor, na rozdíl od spalovacích motorů, neztrácí při tak velké změně nadmořské výšky na výkonu.
Nízká hmotnost vozu je kompenzována velkým aerodynamickým přítlakem, zaručujícím přenos parametrů pohonné jednotky na silnici. Vůz je takřka plochý a bez chladičů, takže má malou čelní plochu a tím i minimální aerodynamický odpor, ale na jeho zádi je obrovské přítlačné křídlo. Díky tomu zvládá zrychlení z 0 na 100 za 2,2 s.
Při stavbě vozu inženýři přesně plnili přísné bezpečnostní standardy FIA pro kategorii hybridních prototypů kategorie LMP1, které startují v závodě 24 hodin Le Mans.
„Je to fantastický den pro Volkswagen. I.D. R Pikes Peak je nejmodernější a nejkomplexnější vůz jaký kdy byl vyvinutý ve Volkswagenu Motorsport. Každý zaměstnanec, který se zapojil do projektu Pikes Peak, musel neustále posouvat hranice svých možností a projevovat extrémní odhodlání. Bez tohoto by nebylo možné opakovaně překonávat nové problémy a přicházet s novými řešeními. Zdálo se nemožné to vše dosáhnout v tak krátké době, zvláště absolutní traťový rekord, ale náš tým to zvládnul díky svému vášnivému přístupu a odhodlání,“ řekl ředitel Volkswagenu Motorsport Sven Smeets.
Pozoruhodné je, že celý projekt byl odstartován před pouhými 250 dny. Do té doby neměl ve Volkswagenu nikdo žádné zkušenosti s tímto závodem ani s touto technikou.
„Před celým naším týmem inženýrů stál obrovský úkol. Neměli jsme žádné zkušenosti s elektrickým pohonem, který by bylo možné dávat do spojení se závodním použitím, a měli jsme jen velmi krátký čas sedmi měsíců na celý vývoj, který jsme museli zvládnout do konce května před zahájením testovacích jízd,“ uvedl vedoucí oddělení elektroniky společnosti Volkswagen Motorsport Marc Christian Bertram.
Komentáře ke článku