Přidáte se k nám?
Jak předejít zamrznutí nafty?
Pomáhají aditiva i prémiové palivo
Zamrzlá nafta v nádrži. Ačkoli se listopadové teploty drží na svém průměru a v závěru měsíce mají být podle Českého hydrometerologického ústavu dokonce nadprůměrné, přesto se jedná o komplikaci, která může českého řidiče během zimy zaskočit. Jak se lidově říká, někdy se v takové situaci ocitnete, že ani nevíte jak.
Tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula upozorňuje, že občas stačí vůz chvíli nepoužívat. "Motorista může mít v nádrži svého vozu stále přechodovou naftu do mínus 10 stupňů Celsia, nebo dokonce její směs s dříve natankovanou naftou letní, která má filtrovatelnost nula stupňů Celsia," říká.
Pak se trochu ochladí a problém je na světě. "Výsledná filtrovatelnost vzniklé směsi závisí na poměru obou složek. Konkrétní obsah nádrže tak může ztratit svoji provozní spolehlivost a zatuhnout klidně při mínus 7 stupních Celsia," vysvětluje Loula.
Takzvaná "letní" nafta třídy B je na českých čerpacích stanicích k dostání od 15. dubna do 30. září. Filtrovatelnost, která určuje teplotu, při níž nafta "zamrzá", zde činí 0 stupňů Celsia. "Přechodová" nafta třídy D, která se používá v období od 1. října do 15. listopadu a poté od 1. března do 14. dubna, vydrží pouze do -10 stupňů. Filtrovatelnost zimní nafty třídy F (1. prosinec - 28. únor) je -20 stupňů.
Aby čerpací stanice dodržely zákon a mohly nabízet zimní naftu již od prosince, je jim tato směs dodávána už od 16. listopadu. Loula proto doporučuje začátkem prosince natankovat co největší množství paliva. Starosti si můžete ušetřit také tím, že zkontrolujete, zdali se v palivovém systému nenachází voda. Také je vhodné před zimou vyměnit palivový filtr, obzvlášť případě, že ten současný používáte už dlouho.
Jako dobrá prevence mohou posloužit i speciální aditiva, která jsou běžně k dostání na čerpacích stanicích. Díky nim je možné zlepšit filtrovatelnost nafty i o pět stupňů. Předepsané množství se doporučuje aplikovat ještě před tankováním, aby se přísada v nádrži dobře rozmíchala.
Totéž co o aditivách platí o prémiových palivech. "Mají vylepšené provozní parametry, protože obsahují detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva i přísady na zvýšení cetanového čísla. Parametr filtrovatelnosti pak činí zpravidla od mínus 26 do mínus 35 stupňů Celsia," doporučuje generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.
Duraković současně radí zeptat se na detaily týkající se prémiového paliva přímo na čerpací stanici nebo se informovat na webových stránkách příslušné petrolejářské společnosti. "Žádný standard parametrů paliva, které se pod různými obchodními názvy označuje jako prémiové, totiž neexistuje," podotýká.
Na závěr dodejme, že pod slovním spojením "zamrznutí nafty" si nemůžeme představit doslovné zamrznutí této tekutiny. Problém vzniká v momentě, kdy parafíny obsažené v naftě vytvářejí při nízkých teplotách krystalky. Ty poté způsobují ucpání palivového filtru.
Zdroj: Axigon, Autonoviny, úvodní foto: ORLEN
Komentáře ke článku