Přidáte se k nám?
Lappi příští rok jen ve vybraných podnicích
Rozhodl se tak dobrovolně
Stejný tým, ale jiný program. Esapekka Lappi už má jasno o své budoucnosti. Fin sice bude i v příští sezoně rallyeového mistrovství světa závodit za Hyundai, absolvuje ale pouze vybrané soutěže ve třetím voze stáje. Nejde o překvapivý tah. Tento scénář se jevil pravděpodobně už od doby, kdy Hyundai potvrdil, že vedle Thierryho Neuvilla bude příští rok druhým permanentním jezdcem Ott Tänak. Šampion z roku 2019 se k jihokorejské značce vrátí po ročním působení u M-Sportu.
Ačkoli Lappiho přesun do role příležitostného účastníka je veřejnosti oznámen až po příchodu Otta Tänaka, jde o dobrovolné rozhodnutí finského jezdce: „Pochopil jsem, že když budu tak často pryč, nebude to doma stoprocentní. Věřím proto, že díky tomuto programu lépe skloubím soukromý život se závoděním. Udělám vše proto, abychom to s dětmi zvládali lépe. Také si myslím, že když bude vše doma lépe fungovat, budu během závodních víkendů spokojenější, více motivovaný a celkově budu mít lepší pocit. Jsem si tedy jistý, že se to projeví i na výsledcích,“ vysvětluje.
Pro Lappiho, který se k Hyundai přesunul letos od Toyoty, jde o první kompletní ročník ve WRC od roku 2019. Před závěrečným podnikem mu patří průběžná šestá pozice. Během roku zažil několik světlých momentů, mezi které se řadí například pódiové výsledky z Chorvatska (3.), Portugalska (3.), Sardinie (2.) a Estonska (3.). Nejednou ale také havaroval. Bouračkami skončila jeho vystoupení v Mexiku, Finsku, Chile a na Středoevropské rallye. Zejména draho ho přišly mexická a středoevropská nehoda. Zatímco v prvním případě před incidentem vedl, ve druhém mu patřilo třetí místo.
Šéf stáje Cyril Abiteboul si od pokračující spolupráce s Lappim slibuje nemalý přínos: „Jeho rolí bude podporovat Thierryho s Ottem v šampionátu. Kromě toho se bude soustředit také na vývoj vozu. Letos ukázal, že je v tomto obzvlášť dobrý. Věříme, že to bude ohromná síla, která nám pomůže dosáhnout našich cílů a dalších vítězství,“ domnívá se Francouz.
Jak přesně bude Lappiho program v sezoně 2024 vypadat, zatím není jasné. Cyril Abiteboul už ale prozradil, že s jistotou nastoupí ve Švédsku. Rovněž má odjet více než polovinu sezony.
S vozy nejvyšší specifikace rallyeového MS závodí Lappi od roku 2017. Kromě Hyundai a Toyoty (2017-2018, 2022) působil také u Citroënu (2019) a M-Sportu (2020). Svého nejlepšího výsledku dosáhl v roce 2017 před domácími fanoušky. Tehdy již při svém čtvrtém startu mezi elitou zvítězil. Dodnes jde o jeho jediné vítězství. V konečném pořadí šampionátu se umístil nejlépe v roce 2018, kdy skončil pátý. Pomineme-li účinkování 32letého jezdce v nejvyšší kategorie rallye, má na kontě i titul mistra světa v kategorii WRC 2 (2016) a je rovněž mistrem Evropy (2014).
Šanci mají Sordo i Mikkelsen
Otázkou zatím zůstává mimo jiné i to, s kým se bude Lappi za volantem třetího vozu Hyundai střídat. Letos se o toto auto na začátku sezony dělili Dani Sordo s Craigem Breenem. Ir ale poté tragicky zahynul při nehodě během testování před Chorvatskou rallye. Poté odjel většinu soutěží právě Sordo, v akci se ale ukázal také Teemu Suninen.
Mezi kandidáty na sedačku pro příští sezonu jsou opět Sordo se Suninenem. U čtyřicetiletého Španěla se sice dlouho spekulovalo o konci kariéry, nakonec ale dal najevo, že chce i příští rok pokračovat. Mluví se ale také o několika současných jezdcích WRC 2. Jsou jimi šampion Andreas Mikkelsen, Emil Lindholm, Adrien Fourmaux nebo Oliver Solberg. Lindholm je členem juniorského programu jihokorejské značky. Solberg hájil barvy Hyundai v elitní třídě již loni.
„Celou sestavu ještě oznámit nemůžeme. Zatím si totiž nejsme jistí a chceme také vidět, jak to bude vypadat u konkurence. Věřím, že Toyota přijde s oznámením velmi brzy. Kdybychom měli informace o její sestavě ještě před naším rozhodnutím, bylo by to dobré,“ říká Abiteboul.
Zdroj: DirtFish, Motorsport, Autonoviny, úvodní foto: Hyundai
Komentáře ke článku