Přidáte se k nám?
Škoda podvacáté v čele pelotonu
Organizátorům Tour de France letos dodala 209 vozů
Nejslavnější cyklistický závod světa Tour de France je i letos silně spojen s Českou republikou. Právě probíhajícího 110. ročníku se sice žádný český závodník neúčastní, velmi výrazně je v něm ale opět vidět značka Škoda. Mladoboleslavská automobilka se i letos podílí na pořádání závodu jako oficiální hlavní partner a dodavatel vozů. Je tomu tak již podvacáté. Česko-francouzská spolupráce funguje už od roku 2004.
Do vozového parku organizátorů letos Škoda dodala celkem 209 aut. Z nich je hned 207 elektrických nebo s hybridním pohonem. Mezi nimi vyčnívá především Škoda Enyaq Sportline. Ten slouží řediteli závodu Christianu Prudhommemu jako takzvaný „red car“.
„Každý vůz má v zajištění hladkého průběhu závodu klíčovou roli. Ať už jde o vůz ředitele nebo komisařů, každý přispívá k bezpečnosti všech účastníků, návštěvníků i pořadatelů Tour de France. Auto číslo 1 je jakousi kontrolní věží, která získává všechny informace o tom, co se děje na trati předtím, než tam přijedou závodníci,“ popisuje Prudhomme, jak vypadá jeho práce v „mladoboleslavské kanceláři“.
Prudhomme sice řídí z Enyaqu závod, ne však samotné auto. Za jeho volant usedá Gilles Maignan. Jedná se o bývalého cyklistického závodníka, který se v minulosti stal mimo jiné dvakrát mistrem Francie v časovce.
Vývoj, kterým vozy Škoda na Tour de France v posledních letech prošly, si Maignan pochvaluje: „Řízení v závodě významně usnadnil přechod na automatické převodovky, především v kopcovitých úsecích. Na palubní desce Superb je přesně vidět, kolik kilometrů zbývá do cíle, což je během cyklistického závodu velmi důležité. Nedávno jsme také přešli na hybridní vozy, což mi umožňuje jet na elektrický pohon při rozjezdu každé etapy. Ocení to závodníci, kteří se v této fázi musí držet přímo za mnou,“ říká.
Nejenom pro závodníky, ale také pro ředitelství závodu platí na Tour de France pravidla: „Nemůžeme přesáhnout rychlost 80 km/h. Netýká se to sjezdů, kdy mě závodník dojíždí. Podle hlavního pravidla zavedeného UCI musíme jet nanejvýš o 20 km/h rychleji než závodníci,“ dodává Maignan.
Enyaq Sportline je pro potřeby Tour de France speciálně upraven. Jeho součástí je šest antén, speciální siréna, panoramatická prosklená střecha nebo pět rádiových okruhů. Ty slouží k tomu, aby mezi sebou mohli řidiči vozů během závodu komunikovat.
„Je to nejefektivnější a přímý způsob spojení, především když se dostaneme do odlehlejších oblastí Francie, kde můžou mít mobilní telefony slabý signál,“ říká Maignan.
Součástí vozového parku Tour de France je mimo jiné i model Superb L & K. Ten vozí VIP hosty.
Překvapení na Champs Élysées i ženský závod
Podpora Tour de France ze strany Škody nekončí pouze poskytnutím automobilů. Značka je totiž opět sponzorem zeleného trikotu, který získá vítěz bodovací soutěže. Společnost Škoda Design pak znovu navrhne trofeje pro vítěze jednotlivých kategorií.
Již 110. ročník závodu probíhá od 1. července, kdy odstartoval ve španělském Bilbau. Během něj závodníci absolvují celkem 21 etap a protnou všech pět francouzských horských masivů. Do cíle účastníci dorazí v neděli 23. července. Bude umístěna tradičně na francouzském bulváru Champs Élysées. Škoda slibuje, že po dojezdu přichystá překvapení jak závodníkům, tak divákům. Detaily odhalí později.
Mužským hlavním závodem spojení Tour de France – Škoda pro letošek nekončí. Již 23. července totiž odstartuje ženská varianta tohoto závodu s názvem Tour de France Femmes avec Zwift. Potrvá do 30. července a také v tomto případě bude Škoda hlavním partnerem.
Českým fanouškům Tour de France se Škoda postarala o zábavu i doma. Mohou navštívit například mladoboleslavské Škoda Muzeum. Tam budou od 1. července do 30. záři k vidění ředitelské vozy z let 2005 a 2020, maskovaný vůz Škoda Kodiaq, který dovedl účastníky do cíle v roce 2016, i trofeje pro vítěze.
Na YouTube kanále We Love Cycling CZ bude možné sledovat čtyřdílnou dokumentární sérii, která nabídne originální pohled na českou stopu prostřednictvím českých cyklistů spojených s historií Tour de France. Prostřednictví sociálních sítí lze na platformě We Love Cycling sledovat další zajímavosti a doprovodné aktivity. Na platformě rovněž probíhá soutěž o profesionální jízdní kola nebo originální zelené trikoty s podpisy závodníků.
Zdroj: Škoda Auto, úvodní foto: Škoda Auto
Komentáře ke článku