Přidáte se k nám?
Další vítězná premiéra, tentokrát pro Sainze
Extreme E - Desert X-Prix - 2. závod
Mattias Ekström a Laia Sanzová vybojovali při nedělním závodě Extreme E v saúdskoarabském Neomu premiérový triumf pro stáj Acciona Sainz. Sobotní vítězové Kevin Hansen a Molly Taylorová dorazili do cíle jako druzí po bitvě s týmem Rosberg X Racing, který se musel spokojit se třetí příčkou. Násiru al-Attíjovi a Klaře Anderssonové se podařilo vybojovat čtvrté místo i s náhradním vozem, který stáj ABT Cupra připravovala až do pozdních ranních hodin. Úřadující šampioni z týmu X44 se nedostali ani do finále.
Na konci dne sice u týmu Acciona Sainz oslavovali triumf, španělská ekipa ale prošla do finále jen s odřenýma ušima. Mattias Ekström s Laiou Sanzovou se totiž v konečných kvalifikačních výsledcích umístili na posledním postupovém pátém místě se stejným počtem bodů jako Fraser McConnel a Cristina Gutiérrezová ze stáje X44.
Posádka X44 navíc původně skončila v poslední kvalifikační rozjížďce před nimi a kdyby nedostala penalizaci 3,7 sekundy za překročení rychlosti v zóně pro výměnu jezdců, postoupila by. Takto ale skončily oba týmy na stejném počtu bodů a jelikož Sainzova stáj zajela rychlejší čas ve speciálně určeném úseku, postoupila mezi nejlepší pětici ona.
Ve finále už ale neměla konkurenci. Ekström se hned v úvodu dostal do čela a mimo jiné i díky souboji Kevina Hansena s Johanem Kristofferssonem si vytvořil slušný náskok. Poté pustil za volant Laiu Sanzovou a pro tu už nebyl žádný problém dotáhnout slibně rozjetý závod do vítězného konce.
"Mám velkou radost z toho, že první vítězství mého týmu je konečně tady. Obětovali jsme totiž hodně času, abychom se dostali až sem. Laia i Mattias byli skvělí a již nyní ukázali, že jsou jednou z nejsilnějších dvojic v tomto šampionátu. Postupně rosteme a naše výsledky také. Odstartovat šampionát tímto způsobem, to je dobré znamení. Musíme i nadále odvádět dobrou práci. Doufám, že tým udrží stejný trend i v dalších závodech. Naším cílem je totiž bojovat o titul," radoval se majitel stáje Carlos Sainz.
Byl to právě Sainz, kdo ještě loni závodil po boku Laiy Sanzové. Na lednové Rallye Dakar si ale zlomil dva obratle a aby měl více času na zotavení, rozhodl se pro letošní sezonu angažovat svého parťáka od Audi Mattiase Ekströma. Švéd nedělní vítězství věnoval právě Sainzovi.
"I pro Carlose je to výjimečné vítězství. V uplynulých dvou letech jsme byli týmovými kolegy na Dakaru a od doby, co jsem se přidal k týmu Acciona Sainz, tak o mě opravdu pečuje. Už mě naučil spoustu věcí, jako kdyby to byl můj táta. Je to skvělý chlap a mám velkou radost z toho, že mu mohu toto vítězství věnovat," uvedl Ekström, který působil v Extreme E už v roce 2021 se stájí ABT Cupra.
Druhé místo nakonec získali u Veloce. Kevin Hansen sice na okamžik spadl během závodu za Johana Kristofferssona, když si omylem zapnul omezovač rychlosti, ztracenou pozici ale zvládl vybojovat zpět a Molly Taylorová pak už stříbrnou příčku udržela. Kristoffersson a Mikaela Ählin-Kottulinská zopakovali třetí místo ze soboty. Během prvního závodu ale původně zvítězili. Pak je ovšem odsunula penalizace 136 sekund za nezpomalení pod žlutými vlajkami.
Úsilí Cupry se vyplatilo
Uznání si za nedělní závod zaslouží také stáj ABT Cupra. Jelikož její vůz utrpěl po sobotní havárii Násira al-Attíji v takzvaném závodě vykoupení poškození šasi, musel tým využít náhradního vozu od pořadatelů šampionátu. Za to dostal třicetisekundový trest pro první kvalifikační rozjížďku, který si musel odpykat v zóně pro výměnu jezdců.
Připravit auto nebylo pro mechaniky vůbec snadné. Vzhůru totiž byli až do čtyř hodin do rána. Jak se ale během dne ukázalo, nepřišla jejich práce vniveč.
Násir al-Attíja s Klarou Anderssonovou totiž dokázali postoupit ze čtvrtého místa až do finále. V něm poté zvolili odlišnou strategii než ostatní týmy. Zatímco u většiny dojížděly do cíle ženské závodnice, Cupra se rozhodla posadit za volant Klaru Anderssonovou už pro první úsek. Švédka pak předala štafetu Al-Attíjovi, který v závěru dokonce dotíral na Ählin-Kottulinskou. Překonat ji sice nedokázal, i tak z toho ale bylo v cíli čtvrté místo.
Posledním finálovým účastníkem byla stáj Chip Ganassi. Amanda Sorensenová a RJ Anderson se umístili na páté příčce.
Šampioni za branami finále
Další nepříliš výrazný závod zažila stáj X44, kterou vlastní sedminásobný mistr světa F1 Lewis Hamilton. Již v sobotu se posádce ve složení Fraser McConnell a Cristina Gutiérrezová nedařilo podle představ. Kvůli technickým problémům totiž nemohla dokončit finále a byla klasifikována na čtvrté příčce. V neděli se ale do finále nedostala vůbec.
Gutiérrezová s McConnellem, který letos nahrazuje v sestavě Sébastiena Loeba, si spravili chuť alespoň v takzvaném "závodě vykoupení". V něm vyhráli a celkově tak obsadili šesté místo.
Problematické vystoupení zažili i stáje Andretti, Carl Cox Motorsport a JBXE. U Andrettiho si vybrali smůlu už v kvalifikaci, kdy Timmy Hansen havaroval. Švédský závodník a jeho parťačka Cattie Munningsová obsadili osmou pozici.
Stáj Carl Cox Motorsport nejprve nedokončila kvůli technickým problémům první kvalifikační jízdu. Cristine GZ se poté přetočila v závodě vykoupení. I tak ale zvládla dojet do cíle a spolu se svým parťákem Timem Scheiderem obsadila deváté místo.
Takové štěstí neměli u JBXE. Stáj Jensona Buttona totiž po havárii Heddy Hosasové do cíle závodu vykoupení nedojela. Norka a bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen tak skončili na poslední 10. příčce.
Další dva závody se budou konat o víkendu 13.-14. května ve Skotsku. Posádky stájí Veloce a Acciona Sainz získali v Neomu stejný počet bodů a do druhého podniku tak oba týmy vstoupí na děleném prvním místě průběžného pořadí.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Extreme E
Komentáře ke článku