Přidáte se k nám?
První triumf pro Veloce v Extreme E
Extreme E - Desert X-Prix - 1. závod
Nová sezona Extreme E začala premiérovým triumfem pro stáj Veloce. Jako první sice původně projela cílem posádka stáje Rosberg X Racing Johan Kristoffersson a Mikaela Ählin-Kottulinská, švédská dvojice ale poté dostala 136 sekund za nedostatečné zpomalení v takzvané pomalé zóně. Díky tomu se na první místo posunuli Molly Taylorová a Kevin Hansen.
Pro Kristofferssona a Ählin-Kottulinskou šlo původně o dominantní vítězství. Do finále sice loňští vicemistři postoupili z posledního možného pátého místa a v úvodní zatáčce finálové jízdy byl první Ekström, na nadcházející rovince se ale vyplatila Kristofferssonovi vnitřní stopa a ujal se vedení. Ekströma navíc přesprintoval i Kevin Hansen a odsunul ho tak až na třetí místo.
Nejlepší trojice brzy odjela konkurenci a jela v těsné blízkosti za sebou. Ekström sice později začal ztrácet dech, boj o první místo ale pokračoval. Kevin Hansen totiž nedával Johanu Kristofferssonovi vydechnout. Souboj dvou rallyekrosových es skončil až v zóně pro výměnu jezdců. Zde Kristofferssona vystřídala Ählin-Kottulinská a Hansena Molly Taylorová. Australanka sice pokračovala v náporu stáje Veloce i po střídání jezdců, poté ale chybovala a byla příliš široká. To umožnilo Ählin-Kottulinské získat rozhodující náskok.
Radost v táboře stáje Nica Rosberga ale byla předčasná. V úvodu totiž boural v kontrolním bodě 17 RJ Anderson ze stáje Chip Ganassi Racing, pro kterého tímto finále skončilo. V místě ovšem byla vyhlášena pomalá zóna a Ählin-Kottulinská zde překročila povolenou rychlost. To znamenalo trest 136 sekund a pád na třetí příčku.
"Bylo to tak trochu nedorozumění. Myslela jsem si, že se pomalá zóna nachází v kontrolním bodě 18 a ne v kontrolním bodě 17. Když jsem do něj dorazila, blikala všude žlutá a už bylo příliš pozdě," sypala si Švédka popel na hlavu.
U stáje Veloce Racing naopak mohla propuknout radost. Na své první vítězství v Extreme E dosáhl nejenom britský tým, ale také Kevin Hansen. Pro Molly Taylorovou o nic nového nešlo. Když v roce 2021 získala s týmem Rosberg titul, vybojovala po boku Johana Kristofferssona tři triumfy.
Pro Kevina Hansena bylo vítězství o to sladší, že k němu došlo právě v saúdskoarabském Neomu. Loni tu pro něj totiž sezona dobře nezačala. Po jednom tvrdém dopadu ze skoku mu praskl obratel a navíc si pohmoždil plíci.
"Je skvělý pocit vrátit se do Saúdské Arábie a získat zde své první vítězství v Extreme E. To vše navíc s novým týmem (Kevin Hansen startoval za Veloce poprvé loni v Uruguayi - pozn. red.), Molly a v zemi, kde jsem loni měl incident, který mi změnil kariéru," radoval se Hansen.
U týmu Veloce mohli oslavovat první triumf. Foto: Veloce Racing
Druhou pozici nakonec obsadili Mattias Ekström a Laia Sanzová ze stáje Acciona Sainz. Švédský jezdec letos nahrazuje po boku Sanzové Carlose Sainze. Ten se rozhodl závodní sedačku uvolnit, aby měl více času na zotavení z Rallye Dakar. Při ní si zlomil dva obratle.
Podle představ nezačala sezona pro stáj Lewise Hamiltona s názvem X44 Vida Carbon Racing. U ní se letos změnila sestava. Legendární Sébastien Loeb už totiž v Extreme E nepokračuje a po boku Cristiny Gutiérrezové ho nahradil Fraser McConnell, jamajský rallyekrosový závodník. Tým se sice v sobotu probojoval až do finále, v něm ale vyřadily McConnella technické potíže. Spolu s Gutiérrezovou tak byl klasifikován jako čtvrtý.
Dramatický závod vykoupení
Zatímco nejrychlejších pět posádek z kvalifikace postoupilo do finále, boj o šesté až desáté místo probíhal v takzvaném závodě vykoupení. Nejlépe v něm dopadli Emma Gilmourová s Tannerem Foustem z McLarenu. Celkové sedmé místo si zajistila posádka nového týmu Carl Cox Motorsport, kterou tvoří Christine GZ s Timem Scheiderem. A nikdo další už závod vykoupení nedokončil. Nepodařilo se to stájím JBXE, ABT Cupra a Andretti.
Tým Jensona Buttona, kde se střídali za volantem bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen s Heddou Hosasovou, byl vyřazen technickými potížemi v době, kdy seděla za volantem Hosasová. V celkovém pořadí to znamenalo osmou příčku.
Snažení Násira al-Attíji a Klary Anderssonové ze stáje ABT Cupra skončilo v momentě, kdy si Katařan brousil zuby na vedoucího Tannera Fousta. Při pokusu předjet amerického jezdce najel pětinásobný dakarský šampion na kus velbloudí trávy a šel přes střechu.
Timmy Hansen a stáj Andretti se rozloučili se závodem vykoupení už v jeho samotném úvodu. Vše začalo tím, když Násir al-Attíja vjel na rovince do cesty Timu Scheiderovi. Došlo ke kontaktu, po kterém si to německý jezdec namířil právě do Hansenova auta. Tím pro rallyekrosového mistra světa z roku 2019 závod skončil.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Extreme E
Komentáře ke článku