Přidáte se k nám?
Na sněhu začali nejlépe šampioni
Švédská rallye – čtvrtek
Kalle Rovanperä se po úvodním dni nachází na čele Švédské rallye. Úřadující šampion porazil ve čtvrtek na úvodní superspeciálce mistra světa z roku 2019 Otta Tänaka rozdílem 1,6 sekundy. Třetí příčku drží Elfyn Evans. Český jezdec Filip Kohn se nachází na sedmé pozici v hodnocení WRC 3.
Úvodní den Švédské rallye byl pro posádky spíše „rozehřívačka“ než plnohodnotný závodní den. Na předměstí Umey, která je centrem soutěže, se totiž konala jenom jedna krátká divácká rychlostní zkouška o délce pouhých 5,16 kilometrů.
Jelikož se druhé letošní soutěže neúčastní vítěz úvodní Rallye Monte Carlo Sébastien Ogier, startuje během úvodní etapy jako první Kalle Rovanperä, který skončil při prvním podniku druhý. Bylo tedy otázkou, nakolik mu tato skutečnost vstup do soutěže zkomplikuje. Ve čtvrtek se ale Finova startovní pozice ukázala jako výhoda. Vytěžil z toho, že trasa v době jeho průjezdu ještě nebyla tak rozježděná a rychlostní zkoušku ovládl.
„Bylo to celkem v pohodě. V lese byly úseky, kde se nacházelo malé množství sypkého sněhu a klouzalo to. Celkově to ale bylo dobré,“ hodnotil Rovanperä svůj vstup do soutěže.
Na svém výkonu ale viděl i přesto rezervy: „Nejel jsem zas tak dobře. Zítra musím být lepší,“ uvedl.
Rovanperä má ve Švédku dobrou šanci ujmout se celkového vedení v šampionátu. Na chybějícího Ogiera totiž ztrácí pouhé tři body. Pokud by se mu podařilo zvítězit, připsal by si již druhý triumf v této soutěži. Slavil zde totiž také loni. Tehdy zde zahájil cestu, na jejímž konci se stal nejmladším šampionem WRC v historii.
Je ale třeba dodat, že s příliš velkým náskokem jezdec Toyoty do pátku nevstoupí. Mistr světa z roku 2019 Ott Tänak totiž ve čtvrtek za Rovanperou zaostal jenom o 1,6 sekundy. Momentálně tak drží druhé místo.
„Byla to dobrá rychlostní zkouška, ale led už byl docela rozbitý. Bylo tím pádem těžké najít trakci. Cítil jsem se ale dobře,“ uvedl Estonec, který na Rallye Monte Carlo obsadil po problémech s posilovačem řízení pátou pozici.
Tänak ve Švédsku těží mimo jiné i z toho, že si na sněhu zazávodil již týden před začátkem podniku. Doma v Estonsku se totiž zúčastnil soutěže v Otepää. V ní byl nejrychlejší na všech osmi rychlostních zkouškách a suverénně zvítězil. Kromě něj se k podobnému kroku uchýlili už jen jezdec Hyundai Esapekka Lappi a závodník Toyoty Takamoto Kacuta. Ti nastoupili pro změnu do finské Rallye Kuopio. Jejich vystoupení zde ale skončilo havárií.
Nejlepší trojici Švédské rallye uzavírá po čtvrtku Elfyn Evans. Brit zaostává za Rovanperou o 3,1 sekundy.
Na Švédské rallye bývá zvykem, že jezdci se opírají se svými vozy o sněhové závěje, aby dosáhli vyšší rychlosti v zatáčkách. Něco takového se ale Evansovi nevyplatilo. Přišel kvůli tomu o nárazník.
„Myslím si, že sněhové závěje jsou tu zkrátka příliš tvrdé. Jakmile se jich dotknete, hned máte poškozenou karoserii. Nebyla to úplně nejlepší jízda,“ neskrýval svou nespokojenost.
Ott Tänak měl podobné problémy. Kontakt se sněhovou závějí ho potkal v jedné z levotočivých zatáček. Odnesl to ale jenom drobnými poškozeními zadní části.
Boj s ledem i chřipkou u Hyundai
V ne zrovna nejlepší situaci vstupoval do Švédské rallye Hyundai. Thierryho Neuvilla, který dojel třetí na Rallye Monte Carlo, totiž krátce před soutěží potkala chřipka. Kvůli ní musel oželet poslední z plánovaného dvoudenního testu. A aby toho nebylo málo, ten první odjel v tajících podmínkách. Ideální nebyla situace například ani u Esapekky Lappiho. Ten se totiž v Monte Carlu trápil a obsadil až osmé místo. Poté ho navíc potkal již zmíněný incident při Rallye Kuopio.
Ve Švédsku se ale zpočátku zdálo, že by to mohla být v podání Lappiho jiná písnička. Na shakedownu totiž ztratil jen desetinu na Rovanperu a skončil druhý. Na první rychlostní zkoušce se to ale bez potíží neobešlo.
„S brzděním to bylo dost záludné. Nemohl jsem při brzdění restartovat auto a šel jsem přímo do sněhové závěje. Takto to zkrátka na ledě chodí, když zablokujete kola,“ popisoval Lappi svou krizovku.
Ze složité situace dokázal Fin vyváznout a obsadil čtvrté místo. Byl tak nejlepším z jezdců jihokorejské značky. Zatímco s chřipkou bojující Neuville skončil pátý, Craig Breen, který se letos střídá ve třetím voze s Danim Sordem, zahájil první letošní vystoupení sedmým časem. Ir působil u Hyundai už v roce 2021. Letos se do týmu vrátil po loňské protrápené sezoně u M-Sportu, kde řadu soutěží nedokončil kvůli haváriím. Ve Švédsku chce především znovu objevit radost ze závodění.
Mezi Neuvilla a Breena se vešel šestý Takamoto Kacuta. Japonec díky absenci Sébastiena Ogiera poprvé startuje jako jezdec Toyoty jedoucí o body do týmového hodnocení. Pierre-Louis Loubet z M-Sportu obsadil osmé místo. Nejpomalejším z jezdců s vozy Rally1 byl ale zcela jasně Lorenzo Bertelli. Ital, který startuje s pronajatým čtvrtým vozem Toyota GR Yaris, se totiž umístil až jako osmnáctý.
Kohn na úvod sedmý
O body ve Švédsku bojuje opět také kategorie WRC 2. Poprvé v letošní sezoně jsou navíc k vidění i vozy třídy WRC 3, které v Monte Carlu chyběly.
V případě WRC 2 je jasné, že uvidíme jiného vítěze než při lednové Rallye Monte Carlo. Yohan Rossel totiž tuto soutěž nemá v plánu (jezdec může během sezony bojovat o body maximálně v sedmi podnicích). Určitě nezvítězí ani Nikolaj Grjazin. Jezdec stáje Toksport WRT sice v Monte Carlu kraloval a původně slavil výhru, pak ho ale o ní připravila penalizace za říznutí jedné ze zatáček, která přišla po protestu podaném Rosselem. Ve Švédsku sice Grjazin startuje, ale mimo body.
Nejlépe za vítězstvím vykročil domácí Jari Huttunen. Jeho náskok je ale nicotný. O pouhých devět desetin za ním totiž zaostal Ole Christian Veiby. Nora, který loni bral čtvrté místo v rallyekrosovém mistrovství světa, navíc potkaly v závěru technické problémy, po kterých jeho Volkswagen Polo dojížděl jen na tři válce. Jenom sekundu navíc na Huttunena ztrácí třetí Oliver Solberg. Úřadující šampion Emil Lindholm začal svůj první letošní start čtvrtým místem.
Hodnocení WRC 3 patří Williamu Creightonovi, který vede i mezi juniory. Druhý je v rámci WRC 3 Roope Korhonen a třetí Diego Domínguez mladší. Filip Kohn ze stáje Duck Racing, který v mistrovství světa tento víkend debutuje, figuruje na sedmé příčce této kategorie. Devatenáctiletý rodák z Příbrami se letos chystá ve světě odjet šest soutěží. Zatím je jisté, že kromě Švédska se objeví i v Chorvatsku, na Sardinii, v Estonsku a Řecku.
V pátek už čeká na jezdce větší porce kilometrů – 106,76. Na programu budou úseky Brattby (10,76 km), Sarsjöliden (14,23 km) a Botsmark (25,81 km). Všechny se pojedou dvakrát, jednou dopoledne a podruhé odpoledne. Odděleny budou třicetiminutovým servisem. Den pak vyvrcholí reprízou dnešní erzety s názvem Umea Sprint o délce 5,16 kilometrů.
Švédská rallye po čtvrtku: 1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (oba Finsko, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1), 2. Ott Tänak – Martin Järveoja (oba Estonsko, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +1,6, 3. Elfyn Evans – Scott Martin (oba Velká Británie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +3,1, 4. Esapekka Lappi – Janne Ferm (oba Finsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +3,9, 5. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (oba Belgie, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +5,0, 6. Takamoto Kacuta – Aaron Johnston (Japonsko – Belgie, Toyota Gazoo Racing WRT, Toyota GR Yaris Rally1) +5,6, 7. Craig Breen – James Fulton (oba Irsko, Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally1) +6,7, 8. Pierre-Louis Loubet – Nicolas Gilsoul (Francie – Belgie, M-Sport Ford WRT, Ford Puma Rally1) +10,8, 9. Jari Huttunen – Antti Linnaketo (oba Finsko, Škoda Fabia R5), 10. Ole Christian Veiby – Torstein Eriksen (oba Norsko, Volkswagen Golf GTI R5) +12,3… 35. Filip Kohn – Tomáš Střeska (oba Česko, Duck Racing, Ford Fiesta Rally3) +30,8.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRT
Komentáře ke článku