Přidáte se k nám?
Ogier dojede zbytek sezony WRC
Čekají ho Nový Zéland, Španělsko i Japonsko
Osminásobného mistra světa WRC Sébastiena Ogiera uvidíme ve všech třech zbývajících letošních soutěžích. Poté, co již dříve oznámil svou účast při Rallye Nového Zélandu, nyní Francouz potvrdil i své starty ve Španělsku a Japonsku. Znovu pochopitelně usedne do třetího vozu Toyota Yaris, ve kterém se letos střídal s Esapekkou Lappim a v sestavě hlavního týmu japonské značky tak doplní Kalleho Rovanperu s Elfynem Evansem.
"Jak dobře víte, moc mě láká jet na Nový Zéland. Novinkou ale pro vás asi bude, že pojedu i ve Španělsku a Japonsku, to znamená všechny z posledních tří letošních soutěží. Na tuto novou výzvu se tedy velice těším," představil Ogier na sociálních sítích své plány pro zbytek roku.
Po loňském titulu se letos rodák z Gap rozhodl omezit své závodnické aktivity, aby mohl strávit více času s rodinou a ve WRC tak startuje pouze příležitostně. Letos jsme ho zatím viděli při Rallye Monte Carlo, dále při Portugalské rallye a při Safari Rallye Keňa. Nejvíce se mu povedlo Monte Carlo. Zde se dlouho přetahoval o vítězství se Sébastienen Loebem. Šťastnější byl nakonec Loeb, neboť Ogiera potkal při předposlední rychlostní zkoušce defekt pneumatiky a propadl se na druhé místo. V Portugalsku skončil po defektu pneumatiky a havárii až na 51. místě. Defekt Ogiera zdržel i v Keni, kde dojel čtvrtý.
Dva ze tří podniků, které na něj ve zbytku roku čekají, absolvuje Ogier po velmi dlouhé době. Zatímco Rallye Nový Zéland se totiž letos vrací do kalendáře WRC poprvé od roku 2012, v případě Japonska půjde o první ročník od roku 2010. Na obou z těchto soutěží závodil Ogier jen jednou, a to v roce v 2010 ještě jako jezdec Citroënu. V Japonsku se mu tehdy podařilo vyhrát. Po triumfu sahal i na Novém Zélandu, po problémech na poslední erzetě ale spadl na druhé místo. Soutěž ve Španělsku dokázal vyhrát Ogier už třikrát v letech 2013, 2014 a 2016 s Volkswagenem.
Zajímavostí je, že pokud by Ogier ani jeden ze zbývajících tří podniků nevyhrál, zažil by první sezonu bez vítězství od roku 2012. V období 2013-2021 se mu podařilo vždy zvítězit alespoň jednou, ostatně, s výjimkou roku 2019 se vždy stal šampionem. V roce 2012 ale dojel Ogier nejlépe pátý. Tehdy závodil s vozem Škoda Fabia S2000, ale v barvách Volkswagenu. Ten totiž tehdy stále dokončoval vývoj vozu Polo R WRC, se kterým poté v příštích čtyřech letech světové rallye dominoval.
Je ale třeba upozornit, že pro Toyotu bude ve zbytku sezony jasnou prioritou Kalle Rovanperä. Fin je velmi blízko k tomu, aby se ve věku 22 let stal nejmladším šampionem WRC v historii. Nelze tak vyloučit, že by stáj mohla sáhnout po týmové režii. Mladý Fin je ale velmi blízko k tomu, aby rozhodl. Momentálně totiž vede o 53 bodů před druhým Ottem Tänakem a pokud po Rallye Nový Zéland bude jeho náskok větší než 60 bodů, zajistí si titul a už nebude co řešit.
Starty v nadcházejících třech soutěžích ale nejspíše nebudou Ogierovými posledními vystoupeními ve WRC. V šampionátu se pravděpodobně objeví i za rok, byť opět jen na "částečný úvazek". Šéf Toyoty Jari-Matti Latvala už se totiž nechal slyšet, že by rád pokračoval se stejnou sestavou jako letos. Ogier navíc uvedl, že by ho lákal návrat minimálně na Rallye Monte Carlo.
V takovém případě by si mohl Ogier opět zazávodit mimo jiné proti Sébastienu Loebovi. Ten letos odjel čtyři soutěže za M-Sport a i když už letos nikde jet neplánuje, dalším startům by se v příštím roce podle svých slov nebránil. Právě tito dva Francouzi jsou nejúspěšnějšími jezdci historie WRC, jak podle počtu titulů (Loeb 9, Ogier 8), tak podle počtu vítězství (Loeb 80, Ogier 54).
V Ogierových rallyeových plánech budou hrát roli i jeho okruhové povinnosti. Už letos se totiž zúčastnil s týmem Richard Mille Racing úvodních tří podniků vytrvalostního MS ve třídě LMP2. Posádku tvořil s Charlesem Milesim a Lilou Wadouxovou. S nimi se zúčastnil mimo jiné i dvacetičtyřhodinovky v Le Mans. Není ovšem žádným tajemstvím, že do budoucna je pro Ogiera cílem nastoupit v tomto závodě za Toyotu v nejvyšší třídě hypervozů. Zdali k tomu dojde už příští rok, bude záležet na tom, jestli se Toyota rozhodne do závodu nasadit třetí prototyp.
Zdroj: Motorsport, Autonoviny.cz, úvodní foto: Toyota Gazoo Racing WRT
Komentáře ke článku