Přidáte se k nám?
Tramvaj udělá z auta kůlničku na dříví
Střety s ní mívají závažné následky
Z dostupných statistik vyplývá, že za rok 2019 došlo na území ČR k 2730 střetům tramvají s motorovými vozidly nebo chodci. Zahynulo při nich sedm osob a dalších 485 utrpělo zranění. Nejvyšší počet byl zaznamenán v Praze, následují Brno a Ostrava.
Letos je stav o něco příznivější. Smrtelný úraz zatím evidován nebyl, k újmě na zdraví přišlo 128 lidí.
„Je však nutné vzít v úvahu částečné ovlivnění nedávným vyhlášením nouzového stavu a následně zavedenými opatřeními proti šíření nemoci Covid-19. Závažnost tohoto tématu tak zůstává nadále aktuální, a to nejen v Praze,“ připomíná Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh.
Srážka s tramvají představuje pro cestující v osobním voze obrovské riziko
Mezi časté příčiny kolizních situací patří neznalost pravidel silničního provozu. „Pokud jede tramvaj po pásu v úrovni vozovky, může na něj řidič vjet při objíždění, předjíždění či pokud nemá dost místa mezi ním a okrajem komunikace. Jestliže se však pás nachází nad či pod vozovkou, případně je od ní oddělený, dá se přejíždět jen příčně a v místech k tomu přizpůsobených,“ vysvětluje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.
Do hry navíc vstupují také fyzikální zákony. Vysoká hmotnost soupravy v řádu desítek tun způsobuje poměrně dlouhou brzdnou dráhu. Ta se například při rychlosti okolo 40 km/h na rovné koleji u cestujícími neobsazené tramvaje dostává až na hodnotu přibližně 18 metrů. „Největším problémem je značný váhový nepoměr. Poškození osobního automobilu je tak mnohem rozsáhlejší a tomu odpovídá i poměrně velký rozsah zranění pasažerů uvnitř něj, kdy dochází k poranění nejen končetin, ale i hlavy a hrudníku,“ zdůrazňuje MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.
Komentáře ke článku