Přidáte se k nám?
Škoda Octavia - představení na dálku
Čtvrtá generace nejprodávanějšího modelu značky
Představení nového modelu je pro každou automobilku a její pracovníky velkým svátkem. Po měsících příprav se chtějí pochlubit výsledkem několikaletého úsilí a současně očekávají první reakce motoristických novinářů, kteří vůz vyzkoušejí.
Jenže v případě mladoboleslavského bestselleru nakonec bylo všechno jinak - naplánované první svezení po klikatých silnicích ostrova Kréta se v těchto dnech bohužel nemohlo uskutečnit. Na první osobní kontakt s novou Octavií si tedy musíme ještě nějaký čas počkat. Zatím si ji přiblížíme alespoň na základě dostupných informací.
Od roku 1996, kdy byla představena první moderní Octavia, se jedná již o čtvrtou generaci. Díky více než sedmi milionům vyrobených vozů je Octavia historicky nejprodávanějším modelem značky vůbec. Stala se symbolem znovuzrození značky a pomohla jí úspěšně vstoupit na trhy téměř celého světa.
Čtvrtá generace je prostornější, přináší řadu nových technických vymožeností a nabízí mnohem víc možností konektivity. Je delší a širší než předchozí generace a má ještě větší zavazadlový prostor. Nabídka motorů zahrnuje úsporné zážehové a vznětové jednotky, verzi s pohonem na zemní plyn a nově rovněž plug-in hybridní pohon a mild-hybridní technologii.
Nově pojatá příď je tvořena předním nárazníkem a ostře řezanými, nižšími předními světlomety se standardně dodávanými LED potkávacími a dálkovými světly. LED technologii využívají i zpětná, brzdová a zadní mlhová světla. Nový koncept interiéru kombinuje tradiční funkčnost a prostornost s kvalitními materiály a promyšlenými designovými prvky.
Octavia dále narostla - s 4689 mm je o 19 mm delší než předchůdce, v případě Octavie Combi o 22 mm. Zavazadlový prostor liftbacku má 600 l, tedy o 10 l více než u předchozí generace, a u Octavie Combi dokonce vzrostl objem o 30 l na 640 l.
Nový koncept interiéru přináší měkčené materiály, přidávající mu na eleganci. Premiéru ve voze značky Škoda mají na přání nabízená ergonomická sedadla s elektricky ovládanou masážní funkci. Vrcholná verze ergonomických sedadel s pečetí kvality AGR nabízí také funkci ventilace.
Multifunkční verze volantu nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Nově navržená přístrojová deska s velkou, samostatně stojící centrální obrazovkou je rozdělena do několika horizontálních úrovní.
Středová konzole má jednoduchý design. Protože nová Octavia má jako první model značky elektronické ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire, místo volicí páky je ve středové konzoli ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí jízdní režimy, a tlačítko parkovacího módu.
Součástí standardní výbavy je Virtuální kokpit s displejem 10,25“. Novinkou ve vozech Škoda je na přání dodávaný head-up displej, který promítá důležité informace na čelní sklo. Standardem je dvouzónová klimatizace a poprvé Octavia nabízí i třízónovou klimatizaci Climatronic. Elektrické ovládání všech oken a elektromechanická parkovací brzda jsou součástí standardní výbavy.
Octavia nabízí na výběr tři systémy infotainmentu nejnovější generace, vycházejícího z modulární stavebnice s displeji od 8,25“ do deseti palců. Lze je částečně ovládat gesty nebo hlasem pomocí Škoda digitální asistentky Laura. Vrcholný systém Columbus umožňuje také zobrazení mapy navigace v jiném přiblížení než vylepšený a uživatelsky přívětivější Virtuální kokpit. Tuto funkci lze nově ovládat pomocí inovativní dotykové lišty pod displejem, kterou se dá také regulovat hlasitost.
Díky zabudované eSIM má řidič přístup k nejnovějším mobilním službám Škoda Connect, mezi které patří například vzdálený přístup k vozu a aplikace infotainmentu s online podporou. Elektronická mobilní zařízení a USB paměťové disky lze s vozem propojit a dobíjet pomocí dvou USB-C konektorů umístěných na středové konzoli. K nabíjení mobilních zařízení je možné využít další tři USB-C konektory, z nichž jeden je umístěn na stropní konzoli nad vnitřním zpětným zrcátkem.
Poprvé jsou ve voze Škoda k dispozici asistenty vyhýbání a odbočování, varování při vystupování z vozu nebo místní dopravní informace. Za příplatek se budou dodávat panoramatický kamerový systém (Area View), asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) a prediktivní adaptivní tempomat, který spolu s vylepšenou verzí rozpoznávání dopravních značek, adaptivním vedením v pruhu (Adaptive Lane Assist), asistentem při jízdě v koloně (Traffic Jam Assist) a nouzovým asistentem (Emergency Assist) tvoří komplexní Cestovní paket (Travel Assist). Pomocí funkce detekce HoD (Hands-on Detect) vozidlo sleduje, zda má řidič ruce na volantu.
Za příplatek se nabízejí inovativní hlavní světlomety Matrix-LED, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. V nabídce jsou také TOP LED zadní světlomety s osvětlenými krystalickými prvky a dynamickými směrovými světly.
Rozsah výkonů pohonných jednotek sahá od 81 kW (110 k) do 150 kW (204 k). Čtvrtá generace modelu Octavia je poprvé k dispozici i v plug in hybridních verzích Octavia iV a Octavia RS iV (k nim se vrátíme samostatným článkem). Kombinace zážehového motoru 1,4 TSI a elektromotoru ve voze Octavia iV nabízí celkový systémový výkon 150 kW (204 k), respektive 180 kW (245 k) ve voze Octavia RS iV. Vysokonapěťový li-ion akumulátor má kapacitu 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém režimu až 60 kilometrů podle WLTP.
Zážehové motory 1,0 TSI a 1,5 TSI nové generace Evo jsou v kombinaci s automatickou převodovkou DSG ve verzi e-TEC vybaveny mild-hybridní technologií. Nový 48 V řemenem poháněný startér-generátor v kombinaci se 48 V li-ion akumulátorem umožňuje rekuperaci brzdné energie, zlepšení dynamiky hnacího ústrojí prostřednictvím elektromotoru nebo také takzvané plachtění, tedy jízdu se zcela vypnutým spalovacím motorem.
U vznětových motorů 2,0 TDI generace Evo je při úpravě výfukových plynů využíván nový proces Twin Dosing, při kterém dochází k vstřikování AdBlue před dva katalyzátory SCR, které jsou řazené za sebou. Díky tomu mají motory až o 80 % snížené emise oxidů dusíku.
Škoda Octavia 1,5 G-Tec nabízí díky zásobníkům na 17,7 kilogramu zemního plynu dojezd až 523 kilometrů při provozu na zemní plyn.
Adaptivní podvozek (DCC) s volbou jízdního režimu (Driving Mode Select), který se dodává za příplatek, nabízí poprvé také v rámci jednotlivých jízdních módů možnost přizpůsobit si pomocí posuvné lišty jednotlivá nastavení, například charakteristiku odpružení, tlumení či řízení, případně řazení automatické převodovky DSG.
Komentáře ke článku