Přidáte se k nám?
Neskutečně rychlý kombík, navíc i úsporný
Test vozu Volvo V60 T8 Twin Engine AWD
Plug-in hybridy jsou známé tím, že se prezentují nejen jako úsporné, ale zpravidla nabízejí i sportovní stránku. Volvo V60 T8 Twin Engine AWD jde ale mnohem dál než ostatní plug-in hybridy. Jeho 390 koní válcuje většinu plug-in hybridů včetně jednoho supersportu. Toto je navíc plnohodnotný kombík a nutno dodat, že rychlejší jsme v testu rozhodně neměli. Když se ale využije nabíjení a při běžných cestách nneí potřebný plný výkon, umí být i úsporný.
Design exteriéru a interiéru
Zvenku nese V60 typické prvky pro vozy Volvo. Zároveň jde o jednoduché tvary, taktéž v duchu značky. Design je moderní, čemuž výrazně napomáhá grafika předních i zadních světel s full LED technologií. Design je subjektivní záležitost, ale v případě takto jednoduchých a uhlazených tvarů bychom asi nenašli mnoho lidí, kterým se přímo nelíbí. Auto ale působí tak trochu nenápadně. Spíše než sportovní charakter vyzařuje pro Volvo typickou bytelnost.
Prostor uvnitř a praktičnost
Z hlediska prostornosti a pohodlí nelze na předních sedačkách „véšedestátce“ nic vytknout. K pohodlí přispívá i zmíněná možnost nastavení délky sedáku. Celkově není problém nastavit sedačku tak, aby byla pohodlná pro lidi různých postav.
Na zadních sedačkách už takový nadbytek místa není, ale i přes 190 centimetrů vysoký člověk si „za sebe“ sedne, aniž by se dotýkal koleny sedačky před sebou, byť mnoho prostoru mu před nimi nezbývá. Ale je to srovnatelné s ostatními vozy střední třídy prémiových značek. Největším omezením je pak asi středový tunel, který je větší kvůli umístění baterie. Při obsazení čtyřmi lidmi to nikomu nevadí, ale cestující uprostřed má omezené možnosti, kam s nohama.
Pozitivní vliv má ale umístění baterie ve středovém tunelu na zavazadlový prostor. Ten bývá u plug-in hybridů zpravidla výrazně mělčí než u konvenčních pohonů, zatímco Volvo V60 T8 má stejných 529 litrů jako ostatní motorizace. A dokonce zůstala i stejná 60litrová palivová nádrž, což také u plug-in hybridů není běžné.
Motory a převodovka
Velmi zajímavý je systém pohonu, jehož základem je „pouhý“ čtyřválec o objemu dvou litrů. Ten má dvojí přeplňování, kompresorem a turbodmychadlem, a dokáže vyvinout výkon až 223 kW, tedy 303 koní. Pomáhá mu startér-generátor, umístěný mezi motorem a převodovkou, který dokáže přidat dalších 34 kW. Důležitější je ale elektromotor o výkonu 65 kW na zadní nápravě, který zajišťuje pohon všech kol a hlavně umožňuje čistě elektrickou jízdu. V případě požadavku na vysoký výkon je pak celý systém schopný dohromady vygenerovat 390 koní.
Spalovací motor pohání přední kola přes osmistupňovou automatickou převodovku Geartronic, která je velmi dobře odstupňovaná a jednotlivé převodové stupně je možné volit i pomocí pádel pod volantem.
Jízda
Oficiální parametry jsou lákavé, tak přepínáme na režim Power. Po sešlápnutí plynového pedálu se všechna kola zakousnou do asfaltu a dostavuje se brutální akcelerace, která posádku zatlačí do sedaček. Neměřili jsme, za jak dlouho udělá stovku, ale podle pocitu bychom tipovali i méně než udávaných 4,9 sekundy. Ovšem i těch necelých pět sekund je skvělá hodnota. Kolik znáte kombíků se zrychlením na stovku pod pět sekund? Maximální rychlost je omezena na 250 km/h, což v Česku nemůžeme legálně vyzkoušet, ale po zkušenosti s akcelerací není důvod tomu nevěřit.
Během testu ale jezdíme spíše plynule na horní hranici rychlostních limitů, abychom měli informaci o běžné spotřebě. To je u tohoto auta velká zkouška sebeovládání, ale je zajímavé sledovat, jak funguje v tomto režimu. Snažíme se využívat každé příležitosti k nabíjení a většinou jezdíme v režimu Hybrid, ve kterém se pohony přepínají automaticky.
A funguje opravdu dobře, nevyčerpá baterii během prvních dvou desítek kilometrů na dálnici jako některé plug-in hyridy. Při vyšší rychlosti častěji volí spalovací motor a nad 120 km/h vždy. Toto je standardní nastavení, které se zapne vždy po nastartování bez ohledu na to, co bylo aktivované při předchozí jízdě. Mnoho plug-in hybridů má jako standardní plně elektrický režim, takže na dálnici během chvíle vybijí baterii rychlostí okolo 130 km/h a zbytek jízdy nejsou schopné fungovat efektivně.
Čistě elektrický režim Pure zapínáme, když se blížíme ke konci jízdy, kde bude možnost nabíjení, a v baterii máme ještě energii. Byla by škoda ji nevyužít a nevybít baterii, když bude příležitost ji znovu nabít. V tomto režimu Volvo zvládá v pohodě jízdu až do maximální dálniční rychlosti v Česku.
Zbývá ještě zmínit nastavení podvozku. To odpovídá sportovnímu charakteru auta, takže je spíše tvrdší a v zatáčkách výborně sedí, čemuž napomáhá i dobré rozložení hmotnosti a nízké těžiště díky baterii ve středovém tunelu a mezi nápravami. I když při ladění podvozku evidentně bylo primární sportovní hledisko, na komfort se také nezapomnělo a přes běžné nerovnosti se auto přenese relativně hladce. Ale určitě neuspokojí klidného řidiče, který chce být jako v bavlnce.
Konektivita
Velmi příjemná je aplikace Volvo On Call, kterou si můžeme nainstalovat do telefonu a sledovat například průběh nabíjení nebo historii jízd. Je ale možné na dálku ovládat i některé komfortní funkce a toho jsme využívali nejvíce. V chladném počasí bylo příjemné například u snídaně přes aplikaci zapnout vytápění a přijít do vytopeného, případně i rozmrazeného, auta. Další výhodou je prodloužení elektrického dojezdu a tím snížení spotřeby benzinu, protože se auto vytopí ještě ze zásuvky (počáteční vyhřátí spotřebuje nejvíce energie). Vyjíždíme proto s plnou baterií a na udržení teploty už není potřeba tolik energie.
Spotřeba
U plug-in hybridů je spotřeba zpravidla velkou neznámou, protože se hodně odvíjí od způsobu používání. Určitě nemá smysl kupovat plug-in hybrid, když uživatel nemá v plánu nabíjet. Volvo proto zákazníky k nabíjení vede, a aby je motivovalo k využití plného potenciálu, zpětně jim proplatí běžnou cenu za elektřinu, kterou spotřebují za první rok. My jsme se snažili využít každé příležitosti k nabíjení, takže jsme auto používali tak, jak je to zamýšleno, abychom využili jeho plný potenciál.
Ve standardním režimu Hybrid jsme pak jezdili na běžných silnicích mimo město pod 3 l/100 km, na rychlostní silnici okolo tří a půl litru a až na dálnici, kde v tomto nastavení vždy běží spalovací motor, to bylo necelých osm litrů. Ale při krátkých jízdách lze i maximální povolenou dálniční rychlostí uhánět s režimem Pure, tedy s nulovou spotřebou benzinu. Ve městě si Volvo V60 řeklo přibližně o čtyři litry na každých 100 kilometrů.
Kombinovaný okruh, který vždy startujeme s plnou baterií, jsme zajeli podle palubního počítače za pěkných 4,1 l/100 km. Za celý test vyšla spotřeba podle tankování na 4,8 l/100 km. K tomu si auto řeklo o 12,3 kWh/100 km, takže za benzin i elektřinu vycházely náklady na kilometr na přibližně 1,80 Kč. To je na takovou střelu krásný výsledek a při kratších cestách, například do práce a zpět, lze jezdit ještě úsporněji. Klidně i čistě na elektřinu, protože reálný elektrický dojezd je okolo 50 kilometrů.
Závěr
Volvu se povedlo udělat auto, které umí jezdit velmi úsporně při běžných denních cestách, dokáže odvézt rodinu a zároveň nabídne i sportovní vlastnosti včetně opravdu brutálního zrychlení. I když při tom samozřejmě nesmíme koukat na spotřebu. Jsou i úspornější plug-in hybridy, ale rychlejší byschom těžko hledali, zejména s karoserií kombi. Snad jen stejný vůz ve verzi Polestar Engineered má o 15 koní více a pravděpodobně je ještě sportovněji naladěný. Největší nevýhodou je prostor na zadních sedačkách, zejména při obsazení třemi dospělými lidmi.
Základní údaje - Volvo V60 T8 Twin Engine AWD
Karoserie: | pětidveřové kombi |
Počet míst: | pět |
Předchůdce: | Volvo V60 D6 AWD Plug-in hybrid |
Příbuzné modely: | Volvo S60 T8, Volvo XC60 T8 |
Hlavní konkurenti: | Volkswagen Passat GTE Variant |
Platforma: | Volvo SPA |
Pohon: | 4x4 |
Motor: | zážehový čtyřválec 2,0 l + elektromotor |
Výkon | 288 kW (390 k) |
Točivý moment: | 640 N.m |
Umístění motoru: | motor vpředu napříč |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 4,9 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | 1,8 l/100 km |
Spotřeba paliva podle WLTP: | 2,1 l/100 km |
Objem nádrže | 60 l |
Dojezd (čistě elektrický) | 52-63 km |
Délka: | 4761 mm |
Výška: | 1432 mm |
Rozvor náprav: | 2872 mm |
Poloměr otáčení: | 11,3 m |
Provozní hmotnost: | 2061 kg |
Užitečné zatížení: | 489 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 529 l |
Místo výroby: | Göteborg (Švédsko) |
Záruka: | dva roky/bez omezení kilometrů |
Cena testovaného modelu: | 1 614 900 Kč za V60 T8 AWD R-Design vč. DPH |
Komentáře ke článku