Přidáte se k nám?
Který byl nejhezčí?
Pestrá nádhera - různá zabarvení Porsche 917
Nápaditost ve zbarvení závodních vozů patří k Porsche Motorsportu stejně, jako motory boxer. Před půl stoletím vyjel na závodní tratě legendární model 917, který posunul značku Porsche do úplně jiného světa - z výrobce lehkých automobilů, u nichž aerodynamika nahrazovala chybějící výkon relativně malých motorů, se posunula do nejvyšší kategorie, mezi tvůrce nejvýkonnějších a nejrychlejších závodních vozů.
Porsche 917 se objevilo v několika podobách karoserií s krátkou i dlouhou zádí. Technici týmu Johna Wyera dokázali odstranit katastrofální nestabilitu vozu plynoucí z jeho původních tvarů. Ukázalo se totiž, že to, co skvěle fungovalo u menších, a tedy i pomalejších vozů, je pro automobil dosahující rychlosti hodně přes 300 km/h kriticky nebezpečné. Po těchto úpravách se Porsche 917 změnilo v neporazitelný sportovní automobil, který vybojoval dva tituly mistra světa (v zisku dalších mu zabránila jen změna technických předpisů) a především dokázal splnit dlouholetý sen stuttgartských - zvítězit v absolutním pořadí dvacetičtyřhodinovky v Le Mans.
Automobil, jehož vývoj a výroba dovedly automobilku na pokraj bankrotu, se nakonec stal legendou. Protože se prodával i soukromým týmům, objevoval se v mnoha různých barevných kombinacích. Rozmanitost zabarvení ale panovala i mezi vozy továrního týmu, respektive stájí přímo podporovaných a spolupracujících s automobilkou. Jako připomínku vybrali v Zuffenhausenu následujících pět podob Porsche 917, které se různým způsobem zapsaly do historie.
5. místo: 917-001 bílé se se zelenými doplňky
Prvním je skutečné číslo 1: vůz s kódem karoserie 917-001 byl výstavní exponát, dokončený v přísném utajení pouhé dva dny před ženevským autosalonem v březnu 1969. Při příležitosti 50. výročí představení modelu 917 byla použita nejmodernější 3D technologie pro uvedení tohoto vozu do kompletně původního stavu se zeleným a bílým barevným schématem.
4.místo: 917/20 „Růžové prase“
Experimentální automobil se svými proporcemi značně lišil od ostatních verzí 917 ve snaze najít odlišné řešení aerodynamiky. Rozšířená karoserie inspirovala designéry, aby dali vozu růžovou barvu a na jeho povrch vyznačili a pojmenovali různé části těla jatečního vepře. V Le Mans v roce 1971 vůz neuspěl, nicméně tento 917/20 se stal základem pro otevřené verze, které s turbomotory v následujících dvou letech kralovaly v šampionátu CanAm.
3. místo: 917 s dlouhou zádí a v barvách Martini
Pro závod v Le Mans v roce 1971 připravilo Porsche tři speciální vozy s aerodynamickou karoserií s dlouhou zádí, navazující na experimentální automobil 917 LH, který v předchozím roce startoval ve slavné čtyřiadvacetihodinovce a jako první zde zajel kolo rychlostí nad 240 km/h. Tehdy ovšem nedojel pro poruchu motoru. Druhý vůz v této podobě a v psychedelické zelenofialové barevné kombinaci dojel na druhém místě. V roce 1971 dostal tuto působivou podobu v barvách Martini, ale opět nedojel.
2. místo: 917 K v barvách Gulfu
Číslo 2 v žebříčku je skutečná hollywoodská hvězda: 917 v barvách Gulfu. Světle modrá a oranžová kombinace se proslavila díky účinkování ve filmu Steveho McQueena Le Mans. V této barevné kombinaci jezdily vozy týmu Johna Wyera J.W. Automotive. Tuto konkrétní podobu používal v roce 1971 Joseph Siffert, zatímco Pedro Rodríguez měl stejné barvy, ale podélný oranžový pruh končil na přídi a nesměřoval do stran a podél boků. Šlo o nejúspěšnější vozy ve vytrvalostních závodech v sezonách 1970 a 1971.
1. místo: 917 K v salcburské červené
Pozici č. 1 v žebříčku automobilky Porsche obsadil 917 K v červené barvě týmu Porsche Konstruktionen Salzburg KG. V barvách rakouské vlajky toto auto v roce 1970 dosáhlo pro Porsche prvního celkového vítězství ve 24 hodinách Le Mans. Druhý vůz týmu jezdil v opačné kombinaci, tedy bílý s červenými plameny. Tento vítězný vůz z Le Mans se ovšem ve většině závodů objevoval v modré barvě s bílými plameny... Paradoxní je, že v McQueenově filmu, který se natáčel v Le Mans roku 1970, se tento vítězný vůz mihne jen velmi krátce v jediném záběru krátce po startu.
Komentáře ke článku