Přidáte se k nám?
PSA a FCA hodlají spojit své síly
Společný vstup do nové éry udržitelné mobility
Probíhající diskuse otevřely cestu k vytvoření nové skupiny světového významu a velikosti, disponující globálními zdroji. Nová skupina bude z 50 % v rukou akcionářů skupiny PSA a z 50 % v rukou akcionářů FCA.
V rychle se měnícím prostředí, v němž se objevují nové výzvy související s propojenou, elektrifikovanou, sdílenou a autonomní mobilitou, by nový subjekt měl využít svých prostředků a svého ekosystému v oblasti výzkumu a vývoje pro podporu inovací a jejich rychlé a ekonomicky efektivní realizace.
- Nový subjekt by se měl z hlediska ročního prodeje stát 4. největším konstruktérem na světě (8,7 milionu vozů).
- Při svém vzniku by měly být marže nového subjektu jedny z největších na trzích, kde působí, zejména díky významu FCA v Severní a Latinské Americe a skupiny PSA v Evropě.
- Nový subjekt by měl umožnit posílit jednotlivé značky obou skupin z hlediska výroby a prodeje osobních vozů různých segmentů včetně luxusních a prémiových, dále SUV, pick-upů a lehkých užitkových automobilů. Díky tomu by měly být značky nové skupiny společně silnější.
- Subjekt vzešlý z fúze by měl spojit odborné znalosti obou skupin v oblasti technologií formujících novou éru udržitelné mobility, zejména ve sféře elektromotorů, autonomního řízení a digitálních technologií mobilního připojení.
- Roční postupné synergie se odhadují na přibližně 3,7 miliardy eur. Nemělo by přitom dojít k uzavření žádné továrny.
- Vysoce respektované společné vedení uznávané pro výjimečnou tvorbu hodnot a s prokázaným úspěchem při předchozích fúzích.
- Představenstvo nizozemské mateřské společnosti by mělo mít vyvážené zastoupení s většinou nezávislých členů. Předsedou představenstva by měl být John Elkann, generálním ředitelem a členem představenstva Carlos Tavares.
Dozorčí rada akciové společnosti Peugeot S.A. a představenstvo společnosti Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) se jednomyslně dohodly, že budou společně usilovat o fúzi aktivit obou skupin v poměru 50:50. Oba orgány pověřily své týmy, aby dokončily diskuse a v příštích týdnech dosáhly uzavření závazného memoranda o porozumění.
Akcionáři každé společnosti by měli mít v držení 50 % kapitálu nového subjektu. Měli by se proto rovnocenně dělit o zisky tohoto spojení, jež se uskuteční na základě fúze s nizozemskou mateřskou společností. Na řízení nového subjektu se mají rovnocenně podílet oba akcionáři. Většina členů představenstva by měla být nezávislá. Představenstvo by mělo mít 11 členů, pět má nominovat FCA (včetně Johna Elkanna jako předsedy) a pět PSA (včetně člena zastávajícího funkci ředitele a místopředsedy). Generálním ředitelem by měl během počátečního pětiletého funkčního období být Carlos Tavares, který by měl rovněž zastávat funkci člena představenstva.
Rozšířené portfolio obou podniků by mělo pokrývat všechny segmenty trhu, mělo by zahrnovat legendární značky a silné produkty postavené na racionalizovaných platformách a využívat optimalizace investic.
Kombinovaná skupina bude zahrnovat značky Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall, působící na trhu velkosériových i prémiových osobních automobilů, ale také lehkých užitkových vozidel a pick-upů.
Celý projekt má podléhat obvyklému procesu informování orgánů zastupujících zaměstnance a měl by s nimi být projednán. Měly by se na něj vztahovat obvyklé prováděcí podmínky, včetně závěrečného schválení závazného memoranda o porozumění a dohody o konečné dokumentaci ze strany představenstev.
Komentáře ke článku