Přidáte se k nám?
Škoda Octavia s novým designem i technikou
Poprvé s plug-in hybridem, mild-hybridem a Twin Dosingem
Octavia je nejprodávanějším modelem značky Škoda. Čtvrtá generace vozu Škoda Octavia narostla ve všech rozměrech - je delší a širší než předchozí. Nabízí také ještě větší zavazadlový prostor. Zcela nový koncept interiéru kombinuje funkčnost a jedinečný prostor s kvalitními materiály. K tomu přidává mnoho nových možností konektivity a asistenčních systémů. Samozřejmě nabídne velmi příznivý poměr ceny a užitné hodnoty v kombinaci se špičkovou kvalitou, typickou pro vozy Škoda.
V lednu 2019 oslavil model Octavia šedesáté výročí zahájení výroby. Od roku 1959 bylo vyrobeno více než 6,5 milionu vozů Octavia. Třetí generace tvořila přibližně třetinu celkového prodeje značky Škoda. V současné době je Octavia nejprodávanějším vozem v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a v Bělorusku. V srpnu byla Octavia dokonce druhým nejprodávanějším vozem v Evropě!
Velký podíl na tomto úspěchu má především model Octavia Combi. Téměř dvě třetiny prodaných vozů Octavia tvoří právě verze s karoserií kombi. Octavia Combi je také nejprodávanějším kombíkem v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu. Proto uvádí společnost Škoda Auto na trh nejnovější generaci svého bestselleru nejprve ve verzi kombi. Verze liftback bude následovat o několik týdnů později. Nová Octavia bude po uvedení na trh nabízena ve výbavových stupních Active, Ambition a Style. V průběhu roku 2020 doplní nabídku Octavia Scout a sportovní Octavia RS.
Nová Octavia dostala zcela nový vzhled přídě s ostře řezanými předními světlomety. V porovnání s třetí generací narostla délka Combi o 22 mm na 4689 mm a šířka o 15 mm na 1829 mm. Liftback se protáhl o 19 mm na 4689 mm. Rozvor činí 2686 mm. Objem zavazadlového prostoru narostl u Combi na 640 l, u liftbacku na 600 l.
Nové tvarové řešení přispívá i k výborné aerodynamice. Liftback vykazuje součinitel odporu vzduchu Cx 0,24, Octavia Combi má Cx 0,26, takže patří k vozům s nejlepší aerodynamikou na světě.
Nižší přední světlomety i zadní svítilny využívají LED technologii. Významnou novinkou pro vrcholné verze jsou full LED Matrix světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.
Multifunkční verze volantu nabízí ovládání 14 různých činností pomocí tlačítek a nových otočných ovladačů. Octavia je první model značky Škoda, který nabídne takzvaný head-up displej. Propojení s infotainmentem umožňuje až pět USB-C konektorů (s tradičními USB ovšem neuspějete!). Na přání je také v nabídce 230V zásuvka vzadu.
Displej nejnovější generace digitálního, individuálně konfigurovatelného virtuálního kokpitu má úhlopříčku 10“. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení - Basic, Classic, Navigace a Asistenční systémy - a obsah nastavovat ovládacími tlačítky multifunkčního volantu. Displej infotaintmentu má úhlopříčku až deset palců. Pomocí integrované spodní lišty v displeji lze ovládat klimatizaci a s využitím nové dotykové plochy pod displejem hlasitost a mapu navigace.
Nová Octavia je vůbec první model značky Škoda, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG elektronicky systémem shift-by-wire. Místo volicí páky se tak ve středové konzoli nachází ovládací modul s malým přepínačem.
Motory TDI a TSI doplňuje varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a nově také verze s plug-in hybridem. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Poprvé se také ve voze Škoda objeví motor s mildhybridní technologií. U tříválcového motoru 1,0 TSI/ 81 kW (110 k) a čtyřválcového 1,5 TSI/110 kW (150 k) je v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použit 48 V řemenový startér-generátor a 48 V lithio-ionový akumulátor.
Motor 2,0 TSI/140 kW (190 k) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Po modelu Superb iV také nová Octavia přijde s plug-in hybridním pohonem kombinujícím zážehový motor 1,4 TSI s elektromotorem. Octavia iV se objeví dokonce ve dvou výkonových variantách - s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k) a v plánované verzi se 180 kW (245 k). Obě budou mít šestistupňovou automatickou převodovku DSG.
Tři turbodiesely 2,0 TDI patří k nově vyvinuté generaci Evo s výkony 85 kW (115 k), 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). Motory jsou vybaveny filtrem pevných částic a novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů Twin Dosing se vstřikováním AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Díky této metodě a druhému katalyzátoru se snižují emise NOx v porovnání s předchozí generací motorů o 80 %. Varianty motorů o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) budou nabízeny i s pohonem všech kol.
Varianta G-Tec s ekologickým motorem na zemní plyn má emise CO2 o 25 % nižší než při provozu na benzin, produkuje mnohem méně oxidů dusíku (NOx) a nevypouští žádné saze. Motor 1,5 TSI má při provozu na CNG 96 kW (130 k). Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg. V případě potřeby je k dispozici nádrž na benzin o objemu 9 l.
Nová Škoda Octavia bude k dispozici vedle standardního podvozku také s o 15 mm sníženým sportovním šasi a v rámci paketu pro špatné cesty provedením zvyšujícím světlou výšku o 15 mm. Za příplatek bude k dispozici adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje charakteristiku tlumení a pérování a v rámci volby módu Driving Mode Select nabízí různé jízdní režimy. V případě Octavie iV s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná, u ostatních verzí je snížena o 10 mm.
Některé z asistenčních systémů jsou ve voze značky Škoda použity vůbec poprvé. Nový Asistent vyhýbání pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem a kontrolovaným vybočením předcházet nehodám. Funkce Varování při vystupování z vozu zobrazuje řidiči před otevřením dveří, když se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Pomocí funkce Detekce rukou kontroluje vozidlo, zda má řidič permanentně ruce na volantu, nebo umí zjistit v případě zdravotní indispozice, že šofér již vůz neovládá. V případě nouzové situace umí Emergency Assist vůz zastavit.
Komentáře ke článku