Přidáte se k nám?
Ve Frankfurtu se ukázal Volkswagen ID.3
Premiéra očekávaného lidového elektromobilu
O elektromobilu ID.3 se mluví dlouho a Volkswagen v něm vidí podobně revoluční model, jakým byly v minulosti Brouk nebo Golf. Má jít o lidový elektromobil, tedy takový, který při nadprůměrném prostoru bude za dostupnou cenu, jež nebude o mnoho vyšší než u naftového Golfu. Tím by se Volkswagen mohl vrátit ke svému názvu alespoň v případě elektromobilů.
Jde o první auto na nové platformě pro elektromobily MEB. Na té budou postaveny všechny budoucí modely ID, tedy stoprocentní elektromobily. Stejnou platformu má sdílet i elektrická škodovka, který byla představena zatím jako studie Škoda Vision iV. Ta ovšem bude o třídu výše, takže shodně velká s VW ID, který nejspíše ponese číslovku 4.
Volkswagen udává, že celé pohonné ústrojí této platformy bylo komplexně optimalizováno tak, aby bylo dosaženo co nejdelšího dojezdu při co nejnižších nákladech. Pokud je to pravda, můžeme se těšit na opravdu efektivní elektromobily. Nový konstrukční přístup přináší také mnoho výhod z hlediska uspořádání vozidla, od umístění komponentů pohonu a přídavných agregátů až po nabídku vnitřního prostoru.
To je právě vidět i na rozložení pohonu ID.3. Ten se totiž v podstatě vrací ke koncepci, kterou používal legendární Brouk. Elektrický pohon je tvořen synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který je včetně převodovky a výkonové elektroniky integrován do zadní nápravy. Takže Volkswagen ID.3 má motor vzadu a pohon zadních kol.
Další významnou součástí je nízká sada vysokonapěťových akumulátorů, uložená prostorově úsporně pod podlahou. V přední části vozu jsou uloženy jen přídavné agregáty, jakými jsou kompresor klimatizace nebo řízení. Díky tomu má VW ID.3 nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti.
Volkswagen ID.3 je dlouhý 4261 mm, jeho šířka je 1809 mm a výška 1552 mm. Vyznačuje se tedy kompaktními vnějšími rozměry. Přesto má ale na třídu kompaktních hatchbacků opravdu nadprůměrný prostor v interiéru, což jsme si ve Frankfurtu sami ověřili.
To platí i o zavazadlovém prostoru, který má objem 385 litrů, přestože pod ním je uložen motor s převodovkou, byť jednostupňovou. Jen to potvrzuje fakt, že u elektromobilu, který je tak od počátku konstruován, lze dosáhnout většího vnitřního prostoru než u vozu s tradičním pohonem o stejných vnějších rozměrech. Ostatně rozvor náprav je 2765 mm, tedy vysoko nad průměrem této třídy.
Navzdory kompaktním rozměrům je ale VW ID.3 poměrně těžký, minimální pohotovostní hmotnost činí 1719 kg. Maximální užitečná hmotnost je dle provedení a výbavy 416 až 541 kg, takže je jasné, že plně zatížený vůz bude svojí hmotností přesahovat dvě tuny. Zajímavé ale je, že má možnost tažného zařízení se zatížením alespoň 75 kilogramů. Je to sice jen na nosič kol, nebo podobná zařízení, ale žádný elektromobil této třídy neumožňuje ani to.
ID.3 nese charakteristické designové prvky pro elektromobily z řady ID. Podobně jako zméněný Brouk nebo první generace Transporteru se i elektromobily ID obejdou bez mřížky chladiče a mohou tedy mít hladkou příď. Charakteristický bude pro modelovou řadu ID i tvar předních světel. Na ID.3 můžeme také pozorovat jinou siluetu s delším rozvorem a krátkými převisy, která umožňuje již zmíněné lepší využití prostoru u elektromobilu. A zároveň je vidět důraz na aerodynamiku. Nejen díky hladké přídi, ale i výrazné odtokové hraně na zádi. Karoserie tak má při čelní ploše 2,36 m2 součinitel odporu vzduchu pouhých 0,267.
Zpočátku bude Volkswagen ID.3 nabízen pouze v provedení 1ST, které bude k dispozici ve třech pevně daných výbavových stupních. Bude mít motor o výkonu 150 kW a točivém momentu 310 Nm. Díky tomu dosáhne rychlosti až 160 km/h. Tato verze bude vybavena prostřední sadou akumulátorů o využitelné kapacitě 58 kWh, díky které bude dojezd dle metodiky WLTP až 420 kilometrů. Maximální nabíjecí výkon střídavým proudem je 11 kW a v případě stejnosměrného proudu 100 kW.
Tato sada akumulátorů bude později doplněna základní o využitelné kapacitě 45 kWh, která umožní dojezd až 320 kilometrů a nabíjení maximálním proudem 7,2 kW v případě střídavého proudu, respektive 50 kW stejnosměrným proudem. Možnost nabíjení 100 kW stejnosměrným proudem bude za příplatek. Třetí variantou bude sada akumulátorů o využitelné kapacitě 77 kWh, která umožní dojezd až 550 kilometrů. Standardem bude nabíjení 11 kW střídavým proudem a až 125 kW stejnosměrným.
Konkrétní cenu zatím Volkswagen nezveřejnil, ale slibuje, že to bude pod 30 000 eur, tedy méně než 750 000 Kč. To ale bude platit pro základní verzi. Prostřední verze ID.3 1ST, na kterou má Volkswagen již desítky tisíc předobjednávek, bude nepochybně dražší. Každopádně elektromobil těchto rozměrů a hlavně vnitřního prostoru za méně než 750 000 Kč bude opravdu revoluční, takže zájem o něj určitě bude. Spíše se dá očekávat, že nebude stačit výrobní kapacita, s čímž bojují i jiní výrobci aut v případě elektromobilů.
Komentáře ke článku