Přidáte se k nám?
Sportovně nadaný šetřílek ze Španělska
Test Seatu Leon ST 1,5 TGI Evo FR
Automobilka Seat je v rámci koncernu tou, která se zaměřuje na sportovně střižené vozy, ale zároveň je v jeho rámci největším průkopníkem pohonu na CNG, tedy stlačený zemní plyn. A právě spojení obou z těchto zaměření se sešlo u vozu Seat Leon ST FR s motorem 1,5 TGI Evo.
Design exteriéru a interiéru
Seat Leon dlouhodobě patří mezi vozy, které mají dynamický design. Nedávno navíc dostal facelift, který oživil zejména exteriér. A když se k tomu přidají sportovní doplňky, které patří k výbavě FR, tak má vůz poměrně sportovní vzhled. Zejména černá osmnáctipalcová kola krásně kontrastují s bílou perletí na karoserii.
I interiér má již u základního Leonu poměrně svěží design. Ve verzi FR jsou navíc kožené prvky s červeným prošitím, sportovní sedačky i plaketky s logy FR, které sportovní dojem podtrhují. Takže minimálně vzhledem exteriéru i interiéru o sobě Seat Leon FR říká, že rád sportuje.
Z hlediska ergonomie je interiér vyřešen velmi dobře až na jednu výjimku a tou je loketní opěrka. Ve většině aut ani řidič nemusí přemýšlet a automaticky nahmátne rukou tlačítka pro stahování předních oken. V Leonu jsme takto vždy nahmátli ty k zadním oknům.
Prostor uvnitř a praktičnost
Prostor pro posádku odpovídá průměru třídy kompaktních vozů. Řidič a spolujezdec si nemají na co stěžovat, ale na zadních sedačkách je znát poměrně velký rozdíl proti koncernové sestře z Boleslavi. Ale i v Leonu si dozadu pohodlně sedne člověk o výšce 190 centimetrů, pouze má před koleny o poznání méně místa než třeba ve zmíněné Octavii. Budeme-li se ale na Leon ST dívat jako na rodinné auto, tak pro děti je prostor na zadních sedačkách naprosto dostačující.
Zavazadlový prostor je u verze na CNG mělčí než u ostatních motorizací Leonu, protože pod ním jsou uloženy plynové nádrže. Z toho důvodu tam není ani rezerva a k dispozici je jen lepicí sada s kompresorem. Ale podobné to je i v drtivé většině nových vozů s běžnými pohony.
Zavazadlový prostor má Leon ST s Octavií Combi G-TEC srovnatelný, podle oficiálních údajů je jeho 482 litrů dokonce o dva litry více, než udává Škodovka u plynového kombíku. Vzhledem ke sportovněji tvarované zádi ale nejspíše v něm bude trochu méně místa, když se naloží po střechu, ale rozdíl by neměl být velký.
Motor a převodovka
Seat Leon TGI dostal nově patnáctistovku o 96 kW místo původní čtrnáctistovky s výkonem o 15 kW nižším. Už předchůdce nabídl příjemné svezení, které dávalo pocit vyššího výkonu, než je ten udávaný. A právě proti předchozí generaci motoru se ten nový nezdá být o tolik výkonnějším.
Rozdíl může být způsobený tím, že jsme porovnávali s již dobře zajetou čtrnáctistovkou (nájezd 150 000 kilometrů), zatímco nový Leon měl najeto pouhých zhruba pět tisíc kilometrů. Navíc starší motor byl v autě na šestnáctipalcových kolech, zatímco nový na osmnáctipalcových, což se také na akceleraci trochu projeví. Nicméně bez ohledu na porovnání s předchůdcem poskytuje nová patnáctistovka příjemné svezení a umožní i svižnější jízdu.
Na rozdíl od koncernových sourozenců, kteří nabízejí jen DSG, může být v Leonu motor TGI spojen i s manuální šestistupňovou převodovkou. Právě tuto verzi jsme testovali. Převodovka je dobře odstupňovaná, řazení přesné a řadicí páka s hlavicí FR příjemně padne do ruky, takže není co vytknout. Volili bychom asi spíše tuto variantu.
Jízda
Seat Leon TGI měl již v předchozím provedení velmi dobré jízdní vlastnosti, kterými šlapal na paty Audi A3 g-tron, nejsportovnějšímu autu z plynové čtveřice. Nové provedení Leonu TGI navíc dostalo dvě zadní plynové nádrže z uhlíkových kompozitů, takže za zadní nápravou je mnohem nižší hmotnost.
Pouze nádrž, která přibyla před zadní nápravou místo velké části benzinové, je kovová. Ta je ale mezi nápravami, takže rozložení hmotnosti je teď výrazně lepší. Spolu se sportovním podvozkem a osmnáctipalcovými koly to zajišťuje velmi jisté jízdní vlastnosti a téměř neutrální chování v zatáčkách. Na hraně je cítit pouze mírná nedotáčivost, ale auto se chová předvídatelně.
Mírně tvrdší řízení pak dává řidiči příjemnou zpětnou vazbu, takže projížďka po okreskách s kvalitním povrchem je opravdu radost. Komfort tímto nastavením ale samozřejmě utrpěl, takže zejména verzi FR bychom doporučili jen lidem, kteří preferují sportovní zážitek. Musíme ale dodat, že sportovní nastavení není tak extrémní jako u hot-hachů, takže bychom si Leona ST FR dokázali představit jako rodinné auto. Ale Octavia je rozhodně komfortnější, zvláště pak na základních šestnáctipalcových kolech.
Spotřeba
Pojďme se ale podívat na spotřebu, která je u tohoto druhu pohonu důiežitá. Ta je podle palubního počítače na běžných silnicích mimo město lehce pod 2,7 kg/100 km, na rychlostní komunikaci se o desetinu dostane přes tři kilogramy a na dálnici jen mírně přes tři a půl kilogramu.
Tyto hodnoty jsou až neuvěřitelné a skoro se nabízí otázka, jestli palubní počítač neproměřuje. Jen při krátkých jízdách po městě se spotřeba pohybovala výše, okolo čtyř a půl kilogramu. Po 441 kilometrech, ujetých během našeho testu spotřeby, ukázal palubní počítač 3,7 kg/100 km. Tuto hodnotu potvrdilo i tankování, podle kterého vyšla spotřeba na 3,72 kg/100 km. Při tankování na jedné z levnějších plnicích stanic v Praze tak kilometrové náklady na palivo vyšly na krásných 88 haléřů.
Dojezd na CNG při této spotřebě vychází na téměř 500 kilometrů, takže při hustotě doplňovacích stanic v ČR vůbec nevadí, že benzinová nádrž byla zmenšena na pouhých 11,5 litru. V Česku pravděpodobně vůbec potřebná nebude, ale při cestě do zemí s nepříliš rozvinutou sítí CNG stanic (například do Chorvatska, kde jsou pouze dvě) dojezd přibližně 150 kilometrů na benzin jako rezerva stačí. Jezdit ale jen na benzin by samozřejmě nebylo ani komfortní, ani ekonomické.
Závěr
Seat Leon TGI v karosářské variantě kombi s označením ST a výbavě FR je zajímavou kombinací prostorného auta, které je zároveň velmi úsporné a nabídne i sportovnější svezení. Tím samozřejmě zdaleka nemá na ostré hot-hatche, ani výkonem ani jízdními vlastnostmi. Ale na rozdíl od nich se do Leonu vejde celá rodina a na poměry třídy kompaktních vozů si s ním lze užít rozhodně nadprůměrné sportovní svezení.
„Vadou na kráse“ je v ČR hlavně parkování v podzemních garážích, což platí pro vozy na plyn obecně. Pro zájemce, bydlící v domě s podzemními garážemi nebo často do nich zajíždějící, to poměrně velké minus při uvažování o pořízení tohoto auta. Jinak je to ale volba, která ušetří jak peněženku majitele, tak okolní přírodu.
Základní údaje - SEAT Leon ST 1,5 TGI Evo FR
Karoserie: | pětidveřové kombi |
Počet míst: | 5 |
Předchůdce: | Seat Leon ST 1,4 TGI FR |
Příbuzné modely: | Škoda Octavia G-TEC, Volkswagen Golf Variant TGI |
Hlavní konkurenti: | Opel Astra 1,4 TURBO CNG, Škoda Octavia G-TEC, Volkswagen Golf Variant TGI |
Platforma: | VW MQB |
Pohon: | předních kol |
Motor: | zážehový - 1,5 TGI Evo |
Výkon | 96 kW (130 k) |
Točivý moment: | 200 N.m |
Umístění motoru: | vpředu napříč |
Převodovka: | šestirychlostní manuální |
Maximální rychlost: | 206 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 10,1 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | 3,8 kg/100 km |
Spotřeba paliva podle WLTP: | - |
Kapacita nádrže: | 17,3 kg |
Dojezd | 500 km |
Délka: | 4549 mm |
Výška: | 1454 mm |
Rozvor náprav: | 2636 mm |
Poloměr otáčení: | 10,2 m |
Provozní hmotnost: | 1342 kg |
Užitečné zatížení: | 508 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 482 l |
Místo výroby: | Martorell (Španělsko) |
Záruka: | pět let/100 000 km |
Cena testovaného modelu: | 714 100 Kč za Leon ST 1,5 TGI Evo FR vč. DPH |
Komentáře ke článku