Přidáte se k nám?
Kultovní kupé slaví 50 let
Ford Capri přišel do prodeje v roce 1969
V roce 1969 Ford na autosalonu v Bruselu představil nový model Capri. „Mustang od Rýna“ má dodnes kultovní status. Při uvedení na trh propagovala automobilka model Capri jako „auto, které jste vždy chtěli“ a více než 1,8 milionu kupujících jej skutečně chtělo.
Ford Capri Mk. I
Model Capri se stal sportovním vozem, který obyčejnému řidiči umožnil žít si v každodenním shonu svůj automobilový sen v autě navrženém pro potěšení z jízdy. Vyráběla jej továrna v Kolíně nad Rýnem. Až do ukončení produkce v roce 1986 přišly na svět celkem tři generace.
Ford na vývoji lidového sportovního vozu pracoval od poloviny 60. let. Pokusil se zopakovat americký úspěch Mustangu, a tak přišel s evropským Ponycarem. Původně měl mít i americky znějící jméno Colt, jenže u Mitsubishi byli rychlejší.
Dvoudveřové kupé s konceptem 2 + 2 poskytovalo dostatek prostoru pro celou rodinu. Po uvedení na trh skutečně okamžitě vzbudilo nadšení, takže během prvních šesti měsíců prodeje jich bylo dodáno 75 000 kusů.
Ford Capri Mk. I
První generace Capri (1969 - 1973) měla jednoduché efektivní tvary od tvůrce Fordu Mustang, amerického designéra Philipa T. Clarka. Při uvedení na trh bylo k dispozici celkem pět modelových variant: 1300, 1500, 1700 GT, 2000 a 2300 GT s výkony v rozmezí od 50 do 108 koní. Základní verze si vystačila se skromným motorem 1,3 l o výkonu pouhých 50 koní. Na zrychlení z nuly na 100 km/h potřebovala plných 22,7 sekundy a dech jí došel už při rychlosti 133 km/h. Stála ale pouhých 6995 marek, zatímco základní verze Porsche 911 T vyšla na 22 000 marek.
Na podzim roku 1969 přišla silnější varianta 2300 GT s výkonem 125 k a maximální rychlostí 190 km/h. Do konce roku 1973 následovaly různé modifikace pohonných jednotek. Motory V4 nahradily moderní řadové čtyřválce 1,3 l a 1,6 l s 55 a 72, respektive 88 koni a pro německé modely byla k dispozici také verze 3,0 l V6 o výkonu 140 koní.
Ford Capri 3000 V6
Roku 1970 v Kolíně nad Rýnem vyrobili homologační sérii 1000 kusů vylehčené verze s převrtaným motorem RS 2600 o výkonu 110 kW (150 k) za 15 800 marek. Při hmotnosti 1000 kilogramů zrychlila z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosáhla až 202 km/h. Tato verze, která se stala základem pro velmi úspěšný závodní vůz, je dnes jednou z nejvyhledávanějších mezi sběrateli.
Rok 1973 byl nejlepším s prodejem více než 230 000 kusů. Jen v Německu bylo v prvních pěti letech vyrobeno 784 000 vozů.
Ford Capri Mk. II
Druhá generace Capri (1974 - 1977) přišla do období ropné krize. Novou podobu s velkoplošnými obdélníkovými světlomety s integrovanými směrovkami a hladkými povrchy při zachovaných proporcích první generace s dlouhou kapotou a krátkou zádí jí dodal hlavní designér Fordu Uwe Bahnsen.
Ford Capri Mk. III
Třetí generace Capri (1978 - 1986) se objevila v březnu 1978 s duálními halogenovými světlomety a integrovaným spoilerem pro zlepšení aerodynamické účinnosti. Zlepšily se především podvozek a brzdy. Ve verzi 3,0 S z roku 1978 se tento vůz stal legendou poté, co s ním jezdil William Bodie (hrál ho Lewis Collins) v populárním televizním seriálu Profesionálové. Tento automobil, používaný při filmování, byl před třemi roky prodán v aukci za 55 000 liber.
V roce 1981 přišla limitovaná série 200 kusů Capri Turbo s turbodmychadlem KKK na motoru 2,8 l. Od svých sourozenců se Turbo lišilo širokými pneumatikami pod aerodynamicky tvarovanými blatníky, jakož i předním a zadním křídlem.
Ford Capri RS 2600 v Le Mansu (1972)
Mimořádná sportovní kariéra modelu Capri začala v roce 1970 s modelem 2600 RS. V roce 1971 Ford se dvěma továrními vozy triumfoval v mistrovství Evropy cestovních vozů. Titul získal Dieter Glemser. V německém šampionátu v konkurenci vozů Porsche 911 celkově vyhrál Jochen Mass. Také v roce 1972 vládly Fordy Capri závodním okruhům - v mistrovství Evropy cestovních vozů zvítězil Jochen Mass a v německém šampionátu Hans-Joachim Stuck. Navíc Capri 2600 RS získaly první a druhé místo ve třídě ve 24hodinovce v Le Mansu a trojnásobné vítězství absolutně ve stejně dlouhém závodě ve Spa-Francorchampsu.
Ford Capri RS 2600, Norisring (1974)
Po přechodném období se v roce 1978 do německého šampionátu vrátilo Capri Turbo týmu Zakspeed a v roce 1979 vyhrálo v divizi nad dva litry čtyři závody. V roce 1980 Super Capri Turbo triumfovalo ve velké divizi nad dva litry, když poráželo dominantní Porsche 935. S pěti výhrami byl Klaus Ludwig nejúspěšnějším jezdcem, i když kvůli kontroverzním předpisům nezískal titul.
Rok 1981 už byl vítězným, ale bohužel i posledním rokem Fordu Capri. Klaus Ludwig s Capri Turbo dosáhl 10 vítězství ve 13 závodech nižší kategorie do dvou litrů a díky tomu získal mistrovský titul, zatímco se Super Capri Turbo dosáhl Manfred Winkelhock ve velké divizi šest vítězství.
Zakspeed Ford Super Capri Turbo, Klaus Ludwig (1980)
Komentáře ke článku