Přidáte se k nám?
Škoda Superb OHV ozdobou sbírek Škoda Muzea
Luxusní limuzína patří mezi 158 kusů série z roku 1948
Model Superb od poloviny 30. let představoval vrchol nabídky mladoboleslavské značky. Vývojová řada šestiválců vyvrcholila v poválečném období 1946-1949, kdy vzniklo 158 vozů Superb v mimořádně působivých provedeních. Exemplář z roku 1948, karosovaný v závodě Kvasiny, se po tříleté celkové renovaci představuje návštěvníkům Škoda Muzea.
Značka Škoda si letos připomene již 85. jubileum vzniku modelu Superb. Toto jméno se poprvé objevilo 22. října 1934 v souvislosti se zkouškami vozu Škoda 640 Superb. Komfortní model vyšší třídy měl moderní konstrukci s páteřovým rámem, nezávislým zavěšením všech kol, hydraulickými brzdami a výkonným šestiválcem 2492 cm3 s 55 k (40,5 kW).
Sériová výroba odstartovala na jaře 1935 a během čtyř předválečných let se Superb etabloval jako symbol elegantního, dynamického, komfortního a kvalitně vyrobeného automobilu. Prakticky každý modelový rok přinesl výkonnější motor, bohatší výbavu a vybroušenější design.
Po více než 600 kusech s motory s ventilovým rozvodem SV se v roce 1938 ustálila definitivní podoba Superb 3000 OHV s řadovým šestiválcem 3137 cm3 o výkonu 85 k (62,6 kW). Do roku 1939 však vzniklo pouze 113 automobilů včetně černé limuzíny s délkou 5,2 m a rozvorem náprav 3,3 m, která již několik let úspěšně reprezentuje Škoda Muzeum na domácích i zahraničních akcích a výstavách historických vozidel. K magnetům mladoboleslavské sbírky patří také jediný dochovaný zástupce limitované série Superb 4000 s větším motorem V8 z roku 1940.
Srovnání poválečného provedení první generace modelu Superb (vlevo) s vozem vyrobeným v roce 1939 dává vyniknout majestátním, rozložitým proporcím
V poválečném období 1946-1949 bylo v Mladé Boleslavi vyrobeno dalších 158 podvozků vozu Škoda Superb OHV. Pouze 11 kusů okarosovali v hlavním závodě, dalších 103 v pražské karosárně Uhlík a u Sodomky ve Vysokém Mýtě. Zbývajících 44 zamířilo do továrny v Kvasinách. Transport probíhal „po ose“, plně provozuschopný podvozek nesl minimalistickou provizorní karoserii. Sdílený design se zcela zapuštěnými předními světlomety a bohatými leštěnými hliníkovými dekory rozvíjel styl základního modelu Škoda 1101 Tudor.
První Superb OHV v novém designovém stylu byl vyroben 23. prosince 1946 pro ministerstvo průmyslu. Během roku 1947 tento model zazářil na říjnovém pražském autosalonu. Ve čtvrtek 15. dubna 1948 se z Mladé Boleslavi na 120 kilometrů dlouhou cestu do Kvasin vydal podvozek s výrobním číslem motoru 81587 a 2. září si kompletní vůz převzal zákazník, Společná správa hotelů a ubytovacích podniků v Karlových Varech.
Po dvacetiletém provozu se vyřazený služební vůz podařilo odkoupit pro nově budovanou muzejní sbírku mladoboleslavské automobilky. Řada dílů však chyběla a čalounění bylo nepůvodní. Po detailní analýze stavu vozidla, rešerších dochovaných archivních pramenů a zajištění potřebných komponent proběhly v letech 2017-2019 náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu Superb OHV do stavu co nejbližšího originální podobě. Nyní tento impozantní vůz patří k ozdobám expozice Škoda Muzea, kde bude až do 1. září prezentován v rámci nové výstavy Kvasiny – 70 let s okřídleným šípem.
Vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi Andrea Frydlová k tomu uvedla: „Jednou z prvních akvizic vznikající sbírky historických vozů Škoda se v roce 1968 stal právě tento vůz Škoda Superb OHV, byť nekompletní a s nepůvodním čalouněním. V uplynulých třech letech prošel pečlivou renovací a nyní je uveden prakticky do stavu, ve kterém byl dodán zákazníkovi. V našich sbírkách doplňuje již prezentovaná starší provedení prestižní modelové řady Superb.“
Komentáře ke článku