Přidáte se k nám?
Sergio Marchionne zemřel ve věku 66 let
Odešel charismatický geniální stratég, který vytvořil Fiat Chrysler
Ač zběsilý workoholik Sergio Marchionne žil sebedestruktivním stylem života, dlouho se zdál být nezničitelný. Přespával na pohovce na palubě letadla, když pravidelně cestoval mezi Turínem a Detroitem, aby řídil koncern Fiat Chrysler Automobiles, který vytvořil ze dvou společností, z nichž jedna byla na pokraji krachu a druhá už ohlásila bankrot. Byl těžký kuřák a piják silného espressa - než mu to před rokem lékaři zakázali. Ve svých posledních veřejných vystoupeních už ale všem připadal unavený a dýchavičný.
Syn policisty se narodil v roce 1952 v Chieti nedaleko Pescary v kraji Abruzzo. Už v 50. letech se ale rodina odstěhovala do Kanady a mladý Sergio vyrůstal v Torontu. Studoval účetnictví a poté absolvoval práva.
Svou pracovní kariéru začínal u účetní firmy Deloitte & Touche. Poté přešel k výrobci obalů Lawson. V roce 1994 Lawson převzal švýcarskou chemickou a farmaceutickou společnost Alusuisse a jmenoval Sergia Marchionneho do jejího vedení. To znamenalo přesun do Ženevy, kde později pracoval pro společnost SGS, která se zabývala zkoušením výrobků. Ta se posléze dostala pod kontrolu rodiny Agnelliů, majitelů Fiatu. To vedlo k jeho jmenování generálním ředitelem společnosti Fiat v roce 2004.
Do Turína přišel v roli krizového manažera do společnost, která se ocitla v těžkých potížích kvůli obrovským dluhům a chaotickému vedení.
Začal s restrukturalizací firmy, která se dlouhé roky bránila jakýmkoliv změnám. Stál proti většině vedoucích manažerů i proti odborům. Učinil něco, co si před ním nikdo v Itálii nedovolil - začal propouštět tisíce pracovníků. Když se začal Fiat vzpamatovávat z nejhoršího, přišla ekonomická krize v letech 2007 a 2008. Ta Marchionnemu poskytla příležitost učinit pozoruhodný tah tím, že převzal kontrolu nad společností Chrysler poté, co ji americká vláda zachránila ze stavu bankrotu.
Jeho záchranné kroky v Detroitu byly opět úspěšné, a tak se obě společnosti sloučily do koncernu FCA. Ten se do roku 2014 natolik finančně zotavil, že mohl být uveden na burzu v New Yorku s hodnotou, která byla desetkrát vyšší než v době, kdy ho Marchionne přebíral.
Pak zaměřil svou pozornost na Ferrari a stal se jeho předsedou i generálním ředitelem.
Sergio Marchionne vstoupil do povědomí tím, že nerespektoval běžné zvyklosti - nikdy nenosil sako a kravatu, ale i na setkání s hlavami států, včetně amerického prezidenta, chodil ve svetru. Vždy také otevřeně říkal, co si myslí, což mu pomáhalo, když se proti němu stavělo bývalé vedení Fiatu. Vynikal schopností nacházet vynikající spolupracovníky, na které přenášel velký díl odpovědnosti. Nebyl mužem dlouhých porad a jednání, ale stručných příkazů, na které očekával jen krátké jednoznačné odpovědi. U svých podřízených oceňoval schopnost hledat netradiční řešení.
Nedávno zveřejnil strategický plán rozvoje společnosti, podle kterého se FCA má zaměřit na své nejúspěšnější značky, tedy Jeep, výrobce pick-upů Ram a v Evropě na Alfu Romeo a Maserati s tím, že Chrysler, Dodge a Fiat budou vyrábět jen nejziskovější modely.
Měl v úmyslu na jaře příštího roku odejít z vedení Fiat Chrysler Automobiles, ale chtěl ještě pár let zůstat v čele Ferrari. Za svůj hlavní úkol do konce letošního roku označoval nutnost připravit svého nástupce ve vedení FCA.
Jenže pak přišla dlouho plánovaná operace ramenního kloubu, která odhalila, že zhoubná nemoc, o níž se určitý čas ve spojení s ním mluvilo, je vážnější, než se zdálo. Následná embolie způsobila, že Sergio Marchionne upadl do kómatu, z něhož se už neprobral.
Už v sobotu krizové jednání vedení FCA a akcionářů při vědomí, že se Marchionne už nemůže vrátit, rozhodlo, že se novým generálním ředitelem FCA stane dosavadní generální ředitel Jeepu a Ramu Michael Manley. Roli generálního ředitele Ferrari převzal Louis Camilleri a prezidentem se stal zástupce rodiny Agnelliů John Elkann, který je současně i předsedou představenstva FCA.
Marchionne tvrdil, že na trhu je příliš mnoho automobilových společností, z nichž většina nemá potřebnou velikost, aby dlouhodobě mohla přežít. Vnímal tak i FCA, a proto pro ni hledal dalšího strategického partnera. Marchionneho snem bylo spojení s GM. Dokonce se pokusil General Motors ovládnout podobně jako před tím Chrysler, ale ostatní akcionáři tomu zabránili. V poslední době se často mluvilo o Marchionneho snaze dosáhnout určitou formu spojení s Hyundai Kia Motors.
„Věřím, že nejlepším způsobem, jak si připomenout jeho památku, bude stavět na dědictví, které nám zde zanechal a dále rozvíjet lidské hodnoty odpovědnosti a otevřenosti, v nichž byl tím největším vzorem,“ uvedl při oznámení Marchionneho úmrtí John Elkann, vnuk bývalého šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho.
Komentáře ke článku