Přidáte se k nám?
Opravdu konečná pro naftu v autech?
Budoucnost vznětových motorů není přímočará
Při autosalonu v Ženevě jsme se jako členové poroty AutoBest setkali s mnoha vysokými představiteli automobilek. Kromě dotazů týkajících se připravovaných novinek a aplikace nových technologií byla samozřejmě zásadním tématem budoucnost vznětových motorů v osobních automobilech. Jejich odpověď byla jasná - zákazníci je v některých segmentech vyžadují, protože přinášejí jednoznačnou výhodu při kalkulaci celkových provozních nákladů.
Bez použití vznětových motorů budou jen těžko splnitelné zpřísněné emisní limity. To je ostatně už patrné na průměrných hodnotách emisí CO2 u nově registrovaných automobilů. Ty po deseti letech stálého snižování začaly v posledních měsících na hlavních evropských trzích růst (platí to i o České republice) a v důsledku toho stoupají i v celé EU. To je přímo měřitelný důsledek celoevropského tažení proti použití nafty v osobních automobilech.
Jasné tedy je to, co nám řekl dnes už bývalý šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller: „Diesel není problémem, ale součástí řešení tohoto problému.“
Elżbieta Bieńkowská vystudovala orientální filologii, ale hned po studiu vstoupila do politiky. Přestože nikdy neuspěla ve volbách, stala se šéfkou sekretariátu programu Evropské unie Phare INRED, v první vládě Donalda Tuska byla ministryní regionálního rozvoje a ve druhé ministryní pro infrastrukturu a rozvoj. Tuto funkci opustila poté, co polská média zveřejnila soukromou nahrávku, v níž se velmi pohrdlivě vyjadřovala o občanech své země. Vzápětí ale byla jako zástupkyně koalice Evropských lidových stran jmenována členkou Evropské komise vedené Jeanem-Claudem Junckerem.
Elżbieta Bieńkowská se netají tím, že je nadšenou řidičkou. V polských médiích najdeme její fotografie za volantem Audi TDI. Jako eurokomisařka pro vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky se postavila do čela tažení proti dieselům, takže soukromě už dává přednost Superbu TSI.
V rozhovoru pro agenturu Bloomberg nedávno prohlásila: „Auta s diesely končí. Myslím, že během pár let zcela zmizí. Je to technologie minulosti. Lidé už pochopili, že nelze mít zcela čistá auta se vznětovými motory.“ K tomu dodala, že by zákazníci v Evropě měli přinutit automobilový sektor vydat se směrem, který určila společnost Tesla, tedy k elektromobilitě.
Bieńkowská není ve svém tažení proti naftě v osobních autech (v lodích, lokomotivách, stavebních či zemědělských strojích jí ovšem nevadí) osamocená. V evropské komisi jí vydatně sekundují její kolegyně Věra Jourová, která vystudovala teorii umění a práva a v Evropské komisi má na starosti spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví, a Violeta Bulcová, eurokomisařka pro mobilitu a dopravu, která vystudovala počítačovou techniku a informatiku (původně na svých stránkách ještě přidávala i studium šamanství v Kalifornii, ale tento odkaz nedávno zmizel).
Od počátku nového tisíciletí si Číňané od Evropanů, Japonců a Američanů nechali stavět moderní továrny, v nichž si udrželi nadpoloviční majetkový podíl, stejně jako si nechali školit dělníky i inženýry. Čínská auta kdysi bývala objektem posměchu, jenže dnes už tomu tak ve většině případů díky vydatné evropské pomoci není. Po stránce výroby a konstrukce podvozku už se evropské a japonské konkurenci vyrovnají a podařilo se jim splnit i základní požadavky týkající se bezpečnosti. Evropské automobilky ale dosud drží jedno eso v rukávu - jsou na špici vývoje pohonných jednotek.
Nejnovější ukázky technických inovací, které předvedla například firma Bosch, ukazují, že po technické stránce není problém odstranit všechny problémy spojované se vznětovými motory a plně využít skutečnost, že se jedná o pohonnou jednotku, která má jednoznačně nejvyšší účinnost v reálných podmínkách provozu. Během krátké doby se takové turbodiesely mohou dostat do provozu.
Jenže ta krátká doba možná nebude dost krátká. Ač tvrdí opak, tři eurokomisařky svými činy, údajně v zájmu Evropanů, trumf evropského automobilového průmyslu chtějí zlikvidovat dřív, než bude využit.
Ing. Vladimír Rybecký
Volný novinář spolupracující s mnoha motoristickými tituly. Provozovatel vlastních webových stránek www.autoweek.cz a jediného českého elektronického týdeníku AutoTablet.cz. Od roku 2011 šéfredaktor specializovaného měsíčníku Autoservis. V minulosti působil v redakcích Automagazínu, Světa motorů, AutoExclusive, Formule a Autostylu ÚAMK.
Od roku 2001 reprezentuje Českou republiku v mezinárodní organizaci AutoBest.
Komentáře ke článku