Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Pech nejrychlejší, Kopecký vítězem, Paddon evropským šampionem

Pech nejrychlejší, Kopecký vítězem, Paddon evropským šampionem

Barum Czech Rally Zlín – neděle

Jan Kopecký sice nebyl poprvé od roku 2014 na zlínské Barum rallye nejrychlejší, přesto ale slaví už své 11. vítězství v tomto podniku. Rodáka z Opočna sice porazil Václav Pech, ten ale závodí s vozem specifikace WRC, se kterým nemůže bodovat do evropského ani českého šampionátu. Organizátoři proto vyhlásili jako oficiálního vítěze Kopeckého. Hayden Paddon sice do cíle nedojel, přesto si ale zajistil titul evropského šampiona.

„Barumka byla těžká jako každý rok. Letos byla ovlivněná i tím horkým počasím. Chtěl bych moc poděkovat všem fanouškům, že v tomto počasí vydrželi venku, doufám, že bylo co nejméně kolapsů z tepla. Ještě jednou mockrát děkuji fanouškům, celému týmu, Honzovi (spolujezdec Jan Hloušek – pozn. red.). Bez něj bych to také nezvládl. Obrovské díky všem,“ uvedl v cíli oficiální vítěz Kopecký, který si již díky vítězství v sobotní etapě zajistil svůj desátý titul mistra republiky.

Už na začátku závěrečného dne bylo jasné, že souboj Kopeckého a Pecha bude velmi těsný. Jezdec závodící s vozem Škoda Fabia RS Rally2 sice po sobotě vedl, před Pechem měl ale náskok pouze 4,6 sekundy. vstup do nedělního programu ale vycházel lépe Pechovi. „Ašín“ se dopoledne dostal do čela a do závěrečné odpolední fáze vstupoval s velmi těsným náskokem šesti desetin. Po první odpolední vložce se sice Kopecký vrátil o tři desetiny do čela, na závěrečných dvou testech už ale převzal otěže Pech. Nakonec Kopeckého porazil rozdílem 9,1 sekundy.

V případě, že by byl Pech uznán jako oficiální vítěz soutěže, šlo by o jeho třetí triumf na „Barumce“. Úplně poprvé vyhrál v roce 2003 s Fordem Focus WRC 02. Druhý triumf přidal o 11 let později za volantem vozu Mini Cooper S2000 1.6T.

Právě ročník 2014 byl až do letoška posledním, ve kterém nebyl Kopecký nejrychlejším jezdcem. Před devíti lety se totiž na „Barumce“ představil pouze jako předjezdec, neboť se tehdy věnoval zejména působení v asijsko-pacifickém šampionátu, který nakonec vyhrál. Pokud jde o poslední přímou porážku na závodní dráze, tu zažil Kopecký v roce 2012. Tehdy musel odstoupit kvůli problémům s motorem ze druhého místa tři erzety před cílem.

Jan Kopecký sice nebyl nejrychlejší, přesto ale slaví 11. triumf na Barum rallye. Foto: FIA ERC



Kromě dvojice českých závodníků se vešel do nejlepší trojice i jeden Maďar. Třetí pozici totiž udržel Miklós Csomós. Na cestě za tímto výsledkem ho nezastavil ani krátký výjezd z trati na osmé rychlostní zkoušce.

 

Caisova marná stíhačka



Nejrychlejším mužem nedělního programu nebyl nikdo z nejlepší trojice. Vítězem etapy se totiž s náskokem šesti desetin před Václavem Pechem stal Erik Cais. Jezdec stáje Orsák Rallysport si během závěrečného dne připsal mimo jiné dvě vyhrané rychlostní zkoušky. Stejného počtu dílčích triumfů dosáhli v neděli i Kopecký s Pechem.

Cais už od soboty věděl, že do boje o celkové vítězství nebude moci zasáhnout. Během první etapy se sice na okamžik objevil v čele, pak ale jeho snažení zasadil velkou ránu defekt pneumatiky. Kvůli němu figuroval po sobotě až na 11. příčce. V neděli se zvládl posunout alespoň na osmé místo.

Erika Caise mrzel sobotní defekt. Foto: Orsák Rallysport



„Možná by to vyšlo, ale na možná se nehraje a ani na to nechci hrát. Trochu smutná, ale krásná soutěž,“ hodnotil Cais své vystoupení.

 

Paddon evropským šampionem



Hayden Paddon sice do cíle soutěže nakonec nedojel, neboť na desáté rychlostní zkoušce ulomil kolo, přesto byl ale v neděli jedním z nejšťastnějších jezdců. Novozélanďan, který v předchozích soutěžích nechyběl ani jednou na stupních vítězů, si totiž definitivně zajistil titul evropského šampiona. Před víkendem ho mohl ohrozit už jenom Martins Sesks. Lotyš ale skončil až jako dvanáctý a nestáhl tak z náskoku svého konkurenta dostatek bodů.

„Je divné takto vyhrát titul,“
přiznal v cíli vítěz jednoho podniku WRC. Pochopitelně ale u něj převažovaly pozitivní pocity. „Měli jsme problémy, ale jsme nesmírně hrdí na to, co jsme s týmem dokázali. Absolvovali jsme šest dobrých soutěží a jen jednu špatnou. Každopádně to byla velmi dobrá sezona. Je to něco, na čem můžeme do budoucna stavět,“ radoval se.

Hayden Paddon je novým evropským šampionem. Foto: FIA ERC



Paddon nebyl jediným z hlavních favoritů, kteří soutěž nedokončili. Po sobotních problémech s palivovým čerpadlem už v neděli nenastoupil dvojnásobný mistr Evropy Alexej Lukjaňuk. Po sobotních problémech s pohonem předních kol nebyl klasifikován ani Mads Ostberg. Nor se sice v neděli vrátil, ale startoval mimo celkovou klasifikaci. Šampiona z roku 2019 Chrise Ingrama vyřadily v sobotu problémy s posilovačem řízení.

Bývalý pilot F1 Tomáš Enge obsadil s vozem Toyota GR Yaris 25. příčku. V klasifikaci třídy RN9 skončil druhý za Václavem Pechem.

V klasifikaci ERC 3 zvítězil Igor Widlak. V ERC 4 i mezi juniory triumfoval Timo Schulz a v Peugeot Rally Cupu byl nejlepší Jaromír Tarabus.

Barum rallye bude součástí kalendáře mistrovství Evropy i v dalších dvou letech. Pořadatelé se totiž s promotérem šampionátu dohodli na prodloužení kontraktu až do roku 2025.

Jak mistrovství Evropy, tak republikový šampionát už budou letos mít na programu jen jednu soutěž. Zatímco evropský seriál vyvrcholí o víkendu 7.-8. října v Maďarsku, český mistrák absolvuje poslední podnik od 15. do 17. září v Pačejově.

Výsledky Barum rallye 2023: 1. Václav Pech – Petr Uhel (oba Česko, EuroOil Team, Ford Focus RS WRC 06) 1:53:09,4, 2. Jan Kopecký – Jan Hloušek (oba Česko, Agrotec Škoda Rally Team, Škoda Fabia RS Rally2) +9,1, 3. Miklós Csomós – Viktor Bán (oba Maďarsko, GR Motorsport Kft., Škoda Fabia Rally2 evo) +23,4, 4. Simon Wagner – Gerald Winter (oba Rakousko, Škoda Fabia RS Rally2) +57,3, 5. Adam Březík – Ondřej Krajča (oba Česko, Samohýl Škoda Team, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:00,2, 6. Filip Mareš – Radovan Bucha (oba Česko, ACCR Entry Engineering, Škoda Fabia Rally2 evo) +1:01,0, 7. Dominik Stříteský – Jiří Hovorka (oba Česko, Auto Podbabská Škoda Mol Team, Škoda Fabia RS Rally2) +1:20,2, 9. Efrén Llarena – Sara Fernándezová (oba Španělsko, Team MRF Tyres, Škoda Fabia R5) +1:42,7, 10. Mathieu Franceschi – Andy Malfoy (oba Francie, Škoda Fabia RS Rally2) +1:57,8.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: EuroOil Racing Team

 

Komentáře ke článku