Přidáte se k nám?
Fiat představil hybridní 500 a Pandu
Nejmenší modely dostaly tříválec 1,0 FireFly s mild hybridní technologií
I v Turíně hledají cesty, jak splnit stále přísnější emisní normy. Řešením je elektrifikace, která se v různé podobě dříve či později dotkne všech modelů značky Fiat. Na novou generaci modelu 500 s elektrickým pohonem si budeme muset počkat do druhého pololetí, i když k vidění zřejmě bude už na březnovém autosalonu v Ženevě. Už nyní ale přichází mild hybridní technologie. Jako první přicházejí na řadu dva nejmenší modely: 500 a Panda.
Oba klíčové modely turínské značky vůbec poprvé v historii dostaly pod kapotu tříválec. V Jižní Americe ho znají už několik let. Evropská verze byla upravena a doplněna o mild hybridní technologii.
Nepřeplňovaný tříválec 1,0 FireFly má objem 999 cm3. Jeho největší výkon je 51 kW (69 k) a točivý moment 92 N.m. K lepší dynamice mu pomáhají elektrická podpora a nová šestirychlostní přímo řazená převodovka. Motor má nepřímé vstřikování benzinu a dnes už málo vídané dva ventily na válec. Časování rozvodu je variabilní s hydraulickým ovládáním, přičemž vačkové hřídele pohání řetěz. Motor má hmotnost jen 77 kg a je uložen o 45 mm níž, takže se mírně snižuje těžiště.
Základem mild hybridní technologie je elektrický motor/generátor integrovaný do standardní 12 V elektrické sítě. S klikovým hřídelem je spojen přes řemenový převod a nahrazuje tradiční alternátor. Většinu času generuje energii, která se ukládá do lithio-ionového akumulátoru. Při akceleraci spalovacímu motoru přidává 3,6 kW (4,9 k) a slouží i jako startér v systému start/stop.
Díky mild hybridní technologii mají malé Fiaty sofistikovaný systém start/stop, který dokáže vypnout motor ještě dřív, než auto úplně zastaví - stačí, aby řidič zařadil neutrál a rychlost klesla pod 30 km/h. Nový systém pohonu plní emisní standard Euro6 Final. Pro studené starty se používá klasický spouštěč.
Model 500 navíc získal novou funkci digitálního přístrojového panelu, která informuje o činnosti mild hybridního systému a o stavu nabití akumulátoru.
Čtyřválec 1,2 Fire se zcela neloučí - zůstane v nabídce ve verzi na propan-butan (LPG).
Komentáře ke článku