Přidáte se k nám?
Autonomní Jaguar se vám podívá do očí
Virtuální zrak slouží k navázání kontaktu mezi vozidlem a člověkem
Automobilky i technologické společnosti se při vývoji autonomního řízení potýkají s tím, jak budou samočinně se pohybující vozy komunikovat s chodci, zejména pokud jde o přechody pro pěší. Když chceme jako chodci přejít přes silnici, obvykle sledujeme řidiče přijíždějícího auta - zda nás registruje a zpomalí.
Zatímco řidiči mohou navázat oční kontakt a přidat gesto směrem k chodcům, aby věděli, že lze vykročit, autonomní vozy to nezvládnou. Technický vývoj je prakticky na začátku a konstruktéři počítají se spoluprací lidí - chodců. Pokud se člověk před vstupem na přechod zastaví a rozhlédne, je zde větší pravděpodobnost, že ho autonomní vozidlo zpozoruje. Naopak - pokud chodec znenadání vběhne do silnice, riziko kolize je vyšší. To ostatně platí i dnes, když auta řídí lidé.
Společnost Jaguar Land Rover chce zvýšit důvěru lidí v nové technologie. Proto představila studii plně autonomního vozidla určeného pro městský provoz. Tato pojízdná buňka má elektrický pohon. Největší zajímavost se nachází vpředu - jde o virtuální oči, díky nimž může vozidlo komunikovat s okolím. Když chce chodec přejít přes silnici a vozidlo jej zaznamená, „podívá“ se na něj. Tím dá najevo, že ho vnímá. Zároveň se svítící pásy zbarví červeně, což signalizuje, že auto brzdí.
Oddělení mobility společnosti Jaguar Land Rover nyní studuje, zda velké virtuální oči, které jsou schopné pohlédnout na chodce a dát jim vědět, kdy je bezpečné vydat se na přechod, poskytují lidem dostatek důvěry k vykročení před auto bez řidiče za volantem. Testování probíhá na umělé scéně v Coventry ve Velké Británii, simulující městskou ulici. Průzkumu se účastní kognitivní psychologové, kteří analyzují, jak lidé reagují před a po očním kontaktu s řidičem. V budoucnu má umělá inteligence v podobě virtuálních očí reagovat i na ostatní auta v provozu. Pohledem a červeným světlem jinému vozidlu naznačí, že ho vnímá a dává mu přednost.
Americká automobilová asociace zkoumala, zda jsou lidé ochotni sdílet veřejný prostor s autonomními, či chcete-li robotickými vozidly. Plných 63 % dotázaných se vyslovilo, že nedůvěřuje autům, která neřídí člověk, ale počítač. Jaguar proto chce tuto skepsi prolomit a navázáním očního kontaktu získat důvěru kolemjdoucích.
Komentáře ke článku