Přidáte se k nám?
Kia Sportage 1.6 T-GDI
SUV pro klidnou a ekonomickou jízdu
Dle údajů Svazu dovozců automobilů prodal v prvním pololetí letošního roku korejský výrobce na tuzemském trhu 1020 kusů modelu Sportage. Před několika týdny nám pak automobilka Kia ukázala několik fotografií nové generace tohoto SUV.
Novinka přinesla primárně kosmetické změny vzhledu. Zájemci mají na výběr nejen z dnes preferovaných zážehových motorů, ale i ze dvou vznětových agregátů, kdy u silnějších verzí je k dispozici manuální nebo automatická převodovka.
V rámci testu byl redakci zapůjčen vůz Kia Sportage s nejsilnějším motorem 1.6 T-GDI a pakety GT Line a TECH. Zmíněná kombinace přináší tu nejvyšší výbavu, kterou lze u tohoto vozu dokoupit. S vozem jsme měli možnost najezdit více než 500 km po dálnicích, běžných silnicích, městech, ale i mimo zpevněnou vozovku.
Interiér
Při usednutí zaujme posádku velké množství prostoru jak do šířky, tak do výšky. Přístrojová deska je obložena měkčeným plastem, nepůsobí tak nijak lacině. Velkou nevýhodou může být pro řidiče roh středového tunelu a přístrojové desky, který při delší jízdě značně tlačil do pravého kolena, a bylo potřeba často měnit polohu nohy.
Někteří mohou být také zmateni množstvím ovládacích prvků kolem sebe, na které je ale potřeba si zvyknout. Při dlouhodobějším používání si řidič na rozmístění tlačítek zvykne a pak již sahá po paměti. Na sportovním volantu jsou klasicky umístěna tlačítka a páčky ovládání rádia, handsfree, tempomatu a palubního počítače. O kvalitní zvuk se stará osm reproduktorů značky JBL, posílených externím zesilovačem. Reprosoustava dosahuje celkového výkonu 320 W.
Zvláštní nám přišel otvor na odkládání lahví, který byl příliš velký na půllitrové lahve a plechovky, ale objektiv při fotografování držel spolehlivě. Sedačky jsou v uvedené výbavě kožené, což při příchodu do rozpáleného auta nebylo moc příjemné. V nich umístěné větrání ale po chvíli problém vyřešilo.
Praktičnost
Pro uložení zavazadel je k dispozici 491 litrů a po složení sedadel až 1480 litrů prostoru. Na všech sedadlech je velké množství místa a i vyšší postava nebude mít vzadu problém. Navíc testovaná verze měla možnost nastavení sklonu opěradel i na zadních sedačkách.
Otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru probíhá automaticky po zmáčknutí tlačítka. Příjemnou teplotu uvnitř vozidla zajišťuje duální automatická klimatizace, jež pouští vzduch přes výdechy i ke spolujezdcům na zadních sedadlech.
Zajíždění do řady usnadňuje inteligentní parkovací asistent. Ten k podélnému parkování nepotřebuje tolik místa jako starší verze v jiných vozech. Velkou výhodou je světlá výška, která dosahuje v nejnižším místě hodnoty 172 mm a umožňuje projet i náročnějším terénem.
Konektivita
Kromě standardního rádia je k dispozici přehrávání hudby přes USB konektor, AUX nebo bluetooth. Vše je ovládáno přes osmipalcový dotykový displej. Vyšší stupně výbavy navíc disponují systémem Android Auto, případně Apple Carplay. Kromě parkovacích senzorů vpředu a vzadu je vozidlo vybaveno také zadní parkovací kamerou. Pro majitele novějších chytrých mobilních telefonů nabízí Sportage také bezdrátovou nabíječku.
Pohonná jednotka
Testovaný vůz poháněl nejsilnější zážehový a turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, nesoucí označení T-GDi. Výkon 130 kW (177 k), který je dostupný při 5500 otáčkách za minutu, je přenášen přes sedmistupňovou automatickou převodovku primárně na přední nápravu, ke které se v náročných podmínkách automaticky připojuje zadní. Kia Sportage s uvedenou specifikací dokáže sprintovat maximálně rychlostí 201 km/h.
Papírově si motor řekne o 7,5 l na 100 ujetých kilometrů v kombinovaném provozu. Během našeho testu jsme se dostali na spotřebu 8,2 l/100 km. Při ekonomičtější jízdě a vypnuté klimatizaci by mohla být ještě nižší, tudíž výrobcem udávaná hodnota není příliš přemrštěná. V dnešní době je u testovaného modelu obrovskou výhodou absence systému Stop-Start, který je u automobilů hlavním tématem společně s tzv. downsizingem (snižováním objemu motorů).
Jízda
Motor byl pružný a rychle reagoval na sešlápnutí plynu. Nečekejte od něj závody ve zrychlení a maximální rychlosti, je uzpůsoben hlavně pro klidnější jízdu. To ale neznamená, že nedokáže zabrat, například při předjíždění.
Systém pohonu 4x4 pomůže hlavně v těžším terénu, na silnicích ho prakticky nevyužijete. Připojuje se zcela automaticky, ale pokud by to nestačilo, máte možnost na středovém panelu uzamknout středový diferenciál. Bohužel převodovce chvíli trvalo, než stačila při sešlápnutí zareagovat. Při řazení na vyšší stupeň vůz nijak zvlášť necukal.
Jak již bylo uvedeno, vozidlo disponovalo tím nejlepším, co lze do automobilu dle ceníku objednat. Samozřejmostí jsou automatické bi-xenonové světlomety s ostřikovači a stěrače, mlhové i zadní světlomety s LED technologií nebo všemožné bezpečnostní prvky, které řidiči pomáhají v případě chyby nebo selhání.
Mile překvapily možná výbava vozu, chod motoru a odhlučnění. Trochu méně příjemný byl roh středového tunelu a přístrojové desky, který po delší jízdě značně tlačil do kolena. Nepraktický byl i větší otvor pro odložení nápoje, který není uzpůsoben pro běžné rozměry malých nápojů.
Základní údaje Kia Sportage 1.6 T-GDI 4x4 7DCT automat
Místo výroby:
|
Teplička nad Váhom, Slovensko |
Karoserie:
|
pětimístné SUV se samonostnou karoserií |
Koncepce:
|
motor vpředu podélně |
Pohon: | 4x4 |
Motor:
|
zážehový čtyřválec 1,6 l s přeplňováním turbodmychadlem |
Výkon: | 130 kW (177 koní) |
Max. točivý moment: | 265 Nm/1500 - 4 500 otáček za min. |
Palivo | benzin |
Převodovka: | sedmistupňová samočinná |
Délka: | 4 480 mm |
Rozvor náprav:
|
2 670 mm |
Průměr otáčení:
|
10,6 m |
Objem zavazadlového prostoru: | 491l/1480 l |
Provozní (minimální - maximální)/ celková hmotnost: | 1609 - 1779/2170 kg |
Maximální rychlost: | 201 km |
Zrychlení 0-100 km: | 9,1 s |
Spotřeba paliva podle NEDC: | 7,5 l/100 km |
Základní cena: | 484 980 Kč včetně DPH |
Záruka: | 7 let/150 000 km |
Foto: Petr Hájek
Komentáře ke článku