Přidáte se k nám?
Lotus Exige slaví jubilea
Speciální verze připomínají Type 49 a Type 78
Lotus si letos připomíná 70 let od stavby prvního vozu. Současně to je 40 a 50 let od doby, kdy legendární typy 49 a 78 vyhrály mistrovství světa formule 1.
V roce 1948 v jedné malé garáži na předměstí Londýna postavil Colin Chapman svůj první automobil. V roce 1952 založil firmu Lotus, která se v následujících letech stala symbolem technického pokroku jak v sériové produkci, tak především na závodních tratích.
Dnes je značka Lotus v majetku čínského holdingu Geely a s jeho pomocí chce navázat na bývalou slávu (podobně jako to Geely dokázalo se švédským Volvem). Současně si ale připomíná slavné okamžiky z minulosti.
„Lotus je ikonickou britskou značkou. Jeho přínos motoristickému sportu a vývoji sportovních vozů do podoby, jak je známe dnes, je nepopiratelný. Příležitost odhalit oslavné verze Exige při Festivalu rychlosti v Goodwoodu je skutečně historická, zvláště když monoposty, které inspirovaly jejich vznik, zde budou rovněž k vidění v akci. Těmito oslavnými auty skládáme poklonu naší minulosti, ale současně ukazujeme budoucnost a skutečnost, že se stále držíme stejných principů ve stavbě těch nejlepších luxusních sportovních aut,“ říká generální ředitel Lotusu Feng Qingfeng.
Speciální verze modelu Exige připomínají dva z nejslavnějších monopostů značky Lotus, ale i celé historie formule 1. Lotus vyhrál celkem 79 velkých cen a získal sedm titulů mistra světa. S typem 49 získal titul Graham Hill v roce 1968 a současně Lotus vybojoval Pohár konstruktérů. S typem 79 triumfoval Mario Andretti v roce 1978 a Lotus znovu získal Pohár konstruktérů. Byly to současně poslední tituly Lotusu.
Základem speciálních verzí Exige Type 49 Celebration a Exige Type 79 Celebration je verze Exige Cup 430. Pohání je motor Toyota V6 3,5 l VVTi přeplňovaný turbodmychadlem. Poskytuje výkon 316 kW (430 k) a největší točivý moment 440 N.m. To při hmotnosti vozu pouhých 1056 kg umožňuje dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 s a největší rychlosti 290 km/h. Vůz má karoserii z uhlíkového kompozitu vyvozující aerodynamický přítlak 2200 N (220 kg). Podvozek je osazen nastavitelnými tlumiči Nitron s pružinami a zkrutnými stabilizátory Eibach. Brzdy jsou závodní AP Racing.
Vozy mají nejen speciální výbavu, ale také zabarvení připomínající legendy z F1. To muselo být samozřejmě poněkud upraveno, protože přesná kopie „závodících krabiček na cigarety“, tedy ve stylu cigaret Gold Leaf a John Player Special, už dnes není přípustná. Zákazníci si ale mohou objednat speciální zabarvení podle vlastního přání.
Colin Chapman navrhl několik monopostů, které změnily podobu vozů formule 1. Lotusy 49 a 79 mezi ně patřily. Lotus 49 byl v roce 1967 prvním monopostem poháněným motorem Ford Cosworth DFV, který zde byl použit jako nosný prvek pro celou záď vozu. V roce 1968 se stal prvním autem ve F1, zbarveným podle přání sponzora. Tento legendární automobil vyhrál při svém prvním startu v Zandvoortu v roce 1967 a poslední vítězství si připsal v Monaku v roce 1970!
Lotus 79 byl prvním monopostem, u něhož byl využit aerodynamický přísavný efekt, a díky tomu byl v sezoně 1978 neporazitelný.
Komentáře ke článku