Přidáte se k nám?
Divoký závod ve znamení rychlosti
Škoda Economy Run 2019
V sobotu 21. 9. 2019 se uskutečnil již 38. ročník závodu úsporné jízdy Economy Run. Cílem závodu je projet předem stanovenou trať dle itineráře s co nejnižší spotřebou paliva. I v letošním roce se na start postavily vozy s pohonem na benzin, naftu i CNG.
Trať a cíl závodu
Start byl jako každý rok ze Servisního centra Škody Auto v Kosmonosích. Trať zavedla účastníky do závodu Škody Auto ve Vrchlabí přes Mšeno, Doksy, Mimoň, Jablonné v Podještědí a Desnou. Po povinné přestávce se celé startovní pole vydalo zpět do místa startu, tentokrát přes Trutnov, Hostinné, Jičín a Sobotku.
Třicátého osmého ročníku se zúčastnilo celkem 64 posádek z České republiky, Finska a Slovenska. Na všechny startující čekalo 332 měřených kilometrů, které bylo nutné překonat maximálně za 360 minut. Po přepočtu na průměrnou rychlost zjistíme, že byla zvýšena na 55,47 km/h.
Důvod této změny je jasný. Cílem závodu je ukázat úspornost vozů v reálném provozu, a právě to tomu mělo napomoci. Později se ale ukázalo, že náročná trať a zvýšení průměrné rychlosti byly pro bezmála polovinu posádek konečnou.
Měření spotřeby probíhalo, stejně jako v posledních letech, pomocí diagnostiky. Nejprve byla změřena počáteční hladina paliva, následně bylo dotankováno přesně 10 litrů paliva a v cíli bylo zjišťováno konečné množství pohonných hmot. Z rozdílu pak vznikla finální průměrná spotřeba.
Výsledky
Nejpočetnější kategorií, startující v letošním ročníku, byl benzin s vozy do objemu motoru 1000 cm3, označená B 1000. Tu opanovala posádka ve složení Štěpán Zvěřina, Filip Jakub s vozem Citigo 1.0 MPI, která trať projela se spotřebou 3,01 litru na 100 kilometrů. Stříbrnou medaili si odnáší dvojice Jan Horníček a jmenovec Jan Horníček se stejným vozem a se spotřebou 3,37 l/100 km. Bronz získala posádka Martin Chleboun a Marek Andrejs s Rapidem 1.0 TSI, který si řekl o 3,83 litru na 100 km.
Kategorii B3000 ovládla posádka Ondřej Slavíček - Petr Motyčka s vozem Rapid I sedan 1.2 TSI s celkovou průměrnou spotřebou 3,91 l/100 km. Stříbro si z Kosmonos odvážejí Miloš a Helena Noskovi s Octavií II Combi s celkovou spotřebou 4,33 litru na 100 kilometrů. Třetí pozici vybojovala dvojice Jakub Vimr a Jana Vimrová s vozem Fabia I FL Hatchback se spotřebou 4,37 l/100 km.
Kategorii vozů s naftovými agregáty vyhráli Jan Horák a Radek Bednář s vozem Octavia I combi 1.9 TDI s celkovou spotřebou 3 litry na 100 kilometrů. Stříbro získal tým Otakar Hykeš, Ema a Eliška Hykešová s vozem Octavia II combi 1.9 TDI a finální spotřebou 3,31 litru na 100 kilometrů. Bronzová medaile připadla PhDr. Martinu Smutkovi a Ing. Janu Smutkovi s vozem Octavia I liftback 1.9 TDI. Ti rovněž dosáhli spotřeby 3,31 l/100 km, ale při nižší průměrné rychlosti, tudíž byli odsunuti na zmíněné třetí místo.
V kategorii vozů využívajících k pohonu CNG uspěla dvojice Radek Pecák - Klára Pecáková s vozem Citigo 1.0 MPI G-Tec s konečnou spotřebou 2,24 kg/100 km. Stříbro si ze závodu odnášejí Marek a Mirek Tomíškovi s vozem Octavia III combi G-Tec 1.4 TSI. Třetí posádka v kategorii byla diskvalifikována z důvodu nedodržení časového limitu.
V rámci vyhlašování výsledků byla také oceněna nejlépe umístěná posádka hendikepovaných. Cenu převzali Ing. František Liška a Ing. Milan Hlaváček, jedoucí s Fabií III Combi 1.0 TSI.
Poslední vyhlašovanou kategorií byla Media. Tu ovládli s těsným rozdílem reprezentanti webu AUTONOVINY.cz Jiří a Petr Hájkovi před zahraniční posádkou Jaakko Riikonen - Juhani Immonen. Oba týmy nastoupily s vozem Scala I 1.0 TSI. Třetí pozici obsadili další účastníci z ciziny Markku Lehisto - Raimo Alm, také se Scalou, nicméně o objemu 1,5 litru.
Penalizace
Jak bylo již uvedeno výše, v 38. ročníku závodu Economy Run byla zvýšena minimální průměrná rychlost pro překonání trati. To se mnoha posádkám stalo osudným, neboť 26 z nich nestihlo trať v předepsaném časovém limitu projet ani po započtení pěti minut navíc. Dvě posádky byly diskvalifikovány z důvodu nedodržení trati. Dalších 25 účastníků dostalo penalizaci za nedodržení trati nebo překročení časového limitu do pěti minut.
Komentáře ke článku