Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Divoký závod ve znamení rychlosti

Divoký závod ve znamení rychlosti

Škoda Economy Run 2019

V sobotu 21. 9. 2019 se uskutečnil již 38. ročník závodu úsporné jízdy Economy Run. Cílem závodu je projet předem stanovenou trať dle itineráře s co nejnižší spotřebou paliva. I v letošním roce se na start postavily vozy s pohonem na benzin, naftu i CNG.

Trať a cíl závodu

Start byl jako každý rok ze Servisního centra Škody Auto v Kosmonosích. Trať zavedla účastníky do závodu Škody Auto ve Vrchlabí přes Mšeno, Doksy, Mimoň, Jablonné v Podještědí a Desnou. Po povinné přestávce se celé startovní pole vydalo zpět do místa startu, tentokrát přes Trutnov, Hostinné, Jičín a Sobotku.

Třicátého osmého ročníku se zúčastnilo celkem 64 posádek z České republiky, Finska a Slovenska. Na všechny startující čekalo 332 měřených kilometrů, které bylo nutné překonat maximálně za 360 minut. Po přepočtu na průměrnou rychlost zjistíme, že byla zvýšena na 55,47 km/h.

Důvod této změny je jasný. Cílem závodu je ukázat úspornost vozů v reálném provozu, a právě to tomu mělo napomoci. Později se ale ukázalo, že náročná trať a zvýšení průměrné rychlosti byly pro bezmála polovinu posádek konečnou.

Měření spotřeby probíhalo, stejně jako v posledních letech, pomocí diagnostiky. Nejprve byla změřena počáteční hladina paliva, následně bylo dotankováno přesně 10 litrů paliva a v cíli bylo zjišťováno konečné množství pohonných hmot. Z rozdílu pak vznikla finální průměrná spotřeba.

Výsledky

Nejpočetnější kategorií, startující v letošním ročníku, byl benzin s vozy do objemu motoru 1000 cm3, označená B 1000. Tu opanovala posádka ve složení Štěpán Zvěřina, Filip Jakub s vozem Citigo 1.0 MPI, která trať projela se spotřebou 3,01 litru na 100 kilometrů. Stříbrnou medaili si odnáší dvojice Jan Horníček a jmenovec Jan Horníček se stejným vozem a se spotřebou 3,37 l/100 km. Bronz získala posádka Martin Chleboun a Marek Andrejs s Rapidem 1.0 TSI, který si řekl o 3,83 litru na 100 km.

Kategorii B3000 ovládla posádka Ondřej Slavíček - Petr Motyčka s vozem Rapid I sedan 1.2 TSI s celkovou průměrnou spotřebou 3,91 l/100 km. Stříbro si z Kosmonos odvážejí Miloš a Helena Noskovi s Octavií II Combi s celkovou spotřebou 4,33 litru na 100 kilometrů. Třetí pozici vybojovala dvojice Jakub Vimr a Jana Vimrová  s vozem Fabia I FL Hatchback se spotřebou 4,37 l/100 km.

Kategorii vozů s naftovými agregáty vyhráli Jan Horák a Radek Bednář s vozem Octavia I combi 1.9 TDI s celkovou spotřebou 3 litry na 100 kilometrů. Stříbro získal tým Otakar Hykeš, Ema a Eliška Hykešová s vozem Octavia II combi 1.9 TDI a finální spotřebou 3,31 litru na 100 kilometrů. Bronzová medaile připadla PhDr. Martinu Smutkovi a Ing. Janu Smutkovi s vozem Octavia I liftback 1.9 TDI. Ti rovněž dosáhli spotřeby 3,31 l/100 km, ale při nižší průměrné rychlosti, tudíž byli odsunuti na zmíněné třetí místo.

V kategorii vozů využívajících k pohonu CNG uspěla dvojice Radek Pecák - Klára Pecáková s vozem Citigo 1.0 MPI G-Tec s konečnou spotřebou 2,24 kg/100 km. Stříbro si ze závodu odnášejí Marek a Mirek Tomíškovi s vozem Octavia III combi G-Tec 1.4 TSI. Třetí posádka v kategorii byla diskvalifikována z důvodu nedodržení časového limitu.

V rámci vyhlašování výsledků byla také oceněna nejlépe umístěná posádka hendikepovaných. Cenu převzali Ing. František Liška a Ing. Milan Hlaváček, jedoucí s Fabií III Combi 1.0 TSI.

Poslední vyhlašovanou kategorií byla Media. Tu ovládli s těsným rozdílem reprezentanti webu AUTONOVINY.cz Jiří a Petr Hájkovi před zahraniční posádkou Jaakko Riikonen - Juhani Immonen. Oba týmy nastoupily s vozem Scala I 1.0 TSI. Třetí pozici obsadili další účastníci z ciziny Markku Lehisto - Raimo Alm, také se Scalou, nicméně o objemu 1,5 litru.

Penalizace

Jak bylo již uvedeno výše, v 38. ročníku závodu Economy Run byla zvýšena minimální průměrná rychlost pro překonání trati. To se mnoha posádkám stalo osudným, neboť 26 z nich nestihlo trať v předepsaném časovém limitu projet ani po započtení pěti minut navíc. Dvě posádky byly diskvalifikovány z důvodu nedodržení trati. Dalších 25 účastníků dostalo penalizaci za nedodržení trati nebo překročení časového limitu do pěti minut.

Komentáře ke článku