Přidáte se k nám?
Elektrifikované verze nového Fordu Kuga
Mild-hybrid, full-hybrid i plug-in hybrid
Ford představil škálu elektrifikovaných vozů. Nejdůsledněji elektrifikovaným modelem se stal nový Ford Kuga, který se bude vyrábět jako mild-hybrid, full-hybrid i plug-in hybrid. Pojďme si postupně představit jejich techniku.
Nový Ford Kuga je postaven na globální platformě Ford C2. Karoserie má při porovnání ekvivalentních motorizací až o 90 kilogramů nižší hmotnost než předchůdce a lepší aerodynamiku. Už to jsou tedy předpoklady k větší efektivitě auta. To vše při údajně lepší bezpečnosti a o 10 % vyšší torzní tuhosti.
V současné době se na trh dostává čím dál více vozů s technikou mild-hybrid. Nesou sice označení hybrid, ale jejich hybridní systém je velmi zjednodušený. Zpravidla mají palubní systém s napětím 48 V a startér/elektromotor/generátor v jednom výkonnější než běžné alternátory, což umožňuje silnější rekuperaci. A právě i nový Ford Kuga dostal tento částečně hybridní systém.
Jízdu čistě na elektřinu jako u běžných hybridů (full-hybrid) ale Ford Kuga EcoBlue Hybrid nezvládá. Energie získaná rekuperací při brzdění tak pouze pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci nebo se používá pro napájení palubní elektroniky. Jak už označení EcoBlue napovídá, o pohon se stará dvoulitrový vznětový čtyřválec 2,0 EcoBlue o výkonu 110 kW. Spotřeba podle NEDC by dle Fordu měla být rovných pět litrů nafty na 100 kilometrů a emise CO2 132 g/km, ale zatím nejde o oficiálně změřený údaj.
Zatímco mild-hybridní verze má pod kapotou diesel, Ford Kuga Hybrid (full-hybrid) dvouapůllitrový čtyřválec, pracující v úsporném Atkinsonově cyklu. Ten je doplněn o elektromotor/generátor, který již může vozidlo pohánět i samostatně a k ukládání energie používá lithium-ion baterii. Spotřeba je sice vzhledem k použití benzinového motoru vyšší, předběžně 5,6 l/100 km, ale emise CO2 by měly být pouze 130 g/km.
Je ale nutné dodat, že v městském provozu, který hybridům vyhovuje, by se měl dostat na nižší spotřebu než mild-hybrid. Ford Kuga Hybrid přijde na trh v roce 2020 a to jak ve verzi s pohonem předních kol, tak i 4x4.
Nejvíce elektrifikovanou variantou pak je Ford Kuga Plug-in Hybrid. Ten používá stejný dvouapůllitr s Atkinsonovým cyklem, který má ale k dispozici silnější elektromotor/generátor a větší baterii o kapacitě 14,4 kW. Tu je samozřejmě možné dobíjet i externě a automobil by na ni měl ujet přes 50 kilometrů čistě na elektřinu. Díky tomu má předpokládanou spotřebu podle NEDC pouhých 1,2 l/100 km (29 g/km CO2), což patří k nejlepším hodnotám i mezi plug-in hybridy.
Výhoda plug-in hybridů spočívá i v tom, že mají dostatečně dimenzovaný elektromotor, který v případě požadavku na vyšší výkon může spojit síly se spalovacím motorem. Díky tomu má vůz maximální výkon systému 165 kW (225 k), což slibuje slušnou dynamiku. Generátor samozřejmě dobíjí baterii rekuperací při brzdění, ale k dosažení normované spotřeby je určitě potřeba pravidelné externí dobíjení. K plnému nabití z běžné 230V zásuvky jsou potřeba přibližně čtyři hodiny.
Kromě elektrifikovaných verzí bude vozidlo k dispozici i s benzinovými motory 1,5 EcoBoost o výkonu 88 a 110 kW, které začínají na spotřebě 6,5 l/100 km a emisích CO2 149 g/km. Těchto hodnot dosahuje Ford Kuga i díky tomu, že má u tříválců EcoBoost vypínání jednoho válce při nižším zatížení. Běžné naftové motorizace 1,5 EcoBlue 88 kW a 2,0 EcoBlue 132 kW pak nabízejí možnost tažení i těžších přívěsů, přičemž silnější z nich by měl zvládnout až 2250 kilogramů. Silnější z nich bude k dispozici i s inteligentním pohonem všech kol.
Kuga by měla mít délku 4 613 mm a šířku 1882 mm. V obou rozměrech to znamená nárůst oproti předchůdci. I rozvor bude o 20 mm delší. Díky tomu Ford slibuje i lepší vnitřní prostor. O tom se ale budeme moci přesvědčit, až dostaneme příležitost vůz otestovat.
Komentáře ke článku