Přidáte se k nám?
Na rychlost zvuku nejsou peníze
Projekt Bloodhound SSC oficiálně skončil
Projekt Bloodhound SSC, jehož cílem bylo překonat světový rychlostní rekord a navíc i hranici 1000 mph (1609 km/h), skončil poté, co jeho správci nedokázali zajistit finance nutné pro jeho udržení při životě.
Projekt se vzhledem k problémům s financováním dostal před měsícem do nucené správy. Správci se poté pokusili najít dodatečné finanční prostředky ve výši 25 milionů liber, aby práce na projektu mohly pokračovat.
„Navzdory ohromné veřejné podpoře a angažovanosti mnoha potenciálních a důvěryhodných investorů nebylo možné zajistit zájemce o koupi. Budeme nyní spolupracovat s klíčovými zainteresovanými subjekty, abychom navrátili zařízení třetím stranám a poté prodali zbývající aktiva společnosti a v maximální míře uspokojili pohledávky věřitelů,“ uvedl nucený správce projektu Andrew Sheridan.
Po několika odkladech tým plánoval na konec roku 2019 odjezd s vozidlem Bloodhound SSC do Jižní Afriky kvůli vysokorychlostnímu testování na ploše vyschlého jezera Hakseen Pan, kde již byla připravena dráha pro rekordní pokus.
Stávající absolutní rychlostní rekord byl vytvořen v roce 1997 poté, co vozidlo Thrust SSC řízené pilotem RAF Andym Greenem překonalo rychlost zvuku a dosáhlo1227,985 km/h. Green měl při o pokusu o nový rekord řídit také Bloodhound SSC.
K dosažení rychlosti 1000 mph (1609 km/h) byl v Bloodhoundu SSC použit hybridní pohon, kombinující proudový motor EJ200 ze stíhačky Eurofighter Typhoon s raketovým pohonem vlastní konstrukce. Vozidlo se testovalo pouze v rychlosti 320 km/h. Na pokračování testovacího programu se už nepodařilo zajistit potřebné prostředky.
Projekt vznikl jako soukromá iniciativa. Byl financován z darů, pomocí mnoha sponzorů a technickými partnery, kteří se podíleli na vývoji jednotlivých komponent (vč. automobilek Jaguar a Geely). Jenže nakonec se nepodařilo zajistit potřebnou hotovost, která by umožnila testování a provoz vozidla Bloodhound SSC. Pozoruhodné na projektu bylo jeho spojení se školami po celém světě. Žáci díky projektu Bloodhound mohli detailně sledovat vývoj vozidla, nejrůznější technická řešení a měli být on line i při testovacích jízdách a rekordních pokusech. Do sledování projektu se jen ve Velké Británii zapojilo přes 100 000 žáků a studentů.
Komentáře ke článku