Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Porsche 935

Porsche 935

Moby Dick k narozeninám

Porsche během akce Rennsport Reunion v Kalifornii, připomínající úspěchy značky v motoristickém sportu, překvapilo novým vozem 935 Clubsport. Vzdává jím hold legendárnímu závodnímu vozu 935/78 „Moby Dick“, ale nejen jemu.

Porsche 935

Od roku 1976 začaly ve vytrvalostních závodech, ale například i v německém okruhovém mistrovství DRM, platit volné technické předpisy. Automobily nové skupiny 5 vycházely ze sériové produkce, ale v podstatě jen bočním profilem karoserie a blokem motoru. Proto se jim přezdívalo siluety.

Porsche pro tuto kategorii vyrobilo sérii vozů 935, vycházejících ze sériového 911 Turbo, které závodům kralovaly. Pro sezonu 1978 Porsche přišlo se zcela novým vozem 935/78, na němž ukázalo, jak extrémním způsobem lze předpisy vykládat. Šlo o čistokrevný závodní prototyp s profilem 911, jehož úkolem mělo být vítězství v Le Mansu. Kapalinou chlazený šestiválec 3,2 l se dvěma turby měl výkon 630 kW (845 k) a hmotnost vozu byla 1025 kg. Pro majestátní rozměry, bílou barvu a tvar připomínající velrybu se mu přezdívalo Moby Dick.

Porsche 935

Porsche 935/78 "Moby Dick"

Při jediném přípravném startu v Silverstone byl Moby Dick o víc než dvě sekundy na kolo rychlejší než standardní 935. V Le Mansu vůz dosáhl rychlost 365 km/h a v konkurenci sportovních prototypů byl druhý v kvalifikaci. Jenže v závodě neuspěl pro problémy s motorem. Ač nesplnil očekávání, pro svůj dramatický vzhled se tento vůz stal legendou.
Viceprezident Porsche Motorsport Dr. Frank-Steffen Walliser při představení reinkarnovaného 935 řekl: „Toto velkolepé auto je dárkem k narozeninám fanouškům po celém světě od Porsche Motorsport. Vzhledem k tomu, že není homologováno pro žádnou sérii, inženýři a designéři nemuseli dodržovat obvyklá pravidla, a proto měli ve své práci svobodu.“

Karoserie nového 935 je vyrobena z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), který pomáhá udržet hmotnost na 1380 kg. Podvozek vychází z 911 GT2 RS včetně pohonné jednotky, tedy šestiválce 3,8 l se dvěma turby, který poskytuje 515 kW (700 k), sedmirychlostní dvouspojkové převodovky PDK a diferenciálu s omezenou svorností se závodním nastavením.

Porsche 935

Brzdy jsou se šestipístovými hliníkovými monoblokovými závodními třmeny. Vůz je vybaven i systémem Porsche Stability Management, kontrolou prokluzu a ABS, které lze individuálně nastavit nebo úplně vypnout.

Nově karosovaný 935 je dlouhý 4865 mm (tj. o 316 mm delší než standardní GT2 RS), rozvor náprav činí 2457 mm, široký je 2034 mm a vysoký 1359 mm. Nádherná kola mají klasický aerodynamicky zdokonalený design jako 935/78. Naopak LED světlomety pocházejí z prototypu 919 Hybrid LMP1 a zpětná zrcátka z 911 RSR. Koncovky výfuků jsou vyrobeny z titanu jako u závodního 908 z roku 1968.

Porsche 935

V kokpitu je volant z uhlíkových vláken a digitální přístrojový panel z 911 GT3 R. Řidiči sedí v závodní sedačce Recaro se šestibodovými bezpečnostními pásy. Vpravo na středové konzoli je řadicí páka s hlavicí z vrstveného dřeva, která vzdává hold historickým závodním vozům, jako byly 909 Bergspyder nebo 917. Vůz má také klimatizaci, vestavěný ochranný oblouk a na přání i sedačku pro spolujezdce.

Porsche vyrobí jen 77 kusů nového 935, které nebudou mít oprávnění k jízdě po veřejných komunikacích ani nevyhovují žádné současné závodní kategorii. Cena pro Evropu byla stanovena na 701 948 eur (18 milionů Kč) bez DPH. První dodávky by měly začít v červnu 2019.

Porsche 935

Komentáře ke článku