Přidáte se k nám?
Suzuki Vitara letos oslavila třicítku
Čtyřgenerační rodina se vrátila k původnímu názvu
V letošním roce slaví třicet let od svého vzniku jedna ze stálic v nabídce automobilky Suzuki, terénní model Vitara. Veřejnosti byl představen v květnu 1988.
Myšlenka na jeho konstrukci se zrodila jako důsledek úspěchu malého off-roadu Jimny. Vůz měl robustní podvozek s žebřinovým rámem a manuálně přiřaditelným pohonem všech kol. Přednostmi byly krátký rozvor 2200 mm a hmotnost nepřevyšující 1000 kg. Jízdní komfort zvyšovaly odpružení vinutými pružinami a standardně montovaný posilovač řízení.
Vitara první generace existovala i jako elegantní kabriolet
V roce 1991 přišla praktičtější pětidveřová varianta. Byla nejen celkově delší (4030 mm), ale měla i prodloužený rozvor (2480 mm). Ve stejné době se objevil motor 1,6 l SOHC o výkonu 80 koní se vstřikováním paliva a oxidačním katalyzátorem. Pětidveřové provedení disponovalo dokonce 95 koňmi díky 16ventilovému rozvodu OHC a vícebodovému vstřikování. Modernizace dále přinesla více prostoru pro nohy, objemnější zavazadlový prostor a automatickou převodovku.
O tři roky později se začal používat systém pohonu Drive Select 4x4, umožňující přepínat za jízdy mezi režimy 2WD a 4WD. Následující rok znamenal další mezník – poprvé se ve čtyřkolce objevil šestiválcový motor. Šlo o dvoulitr se čtyřmi vačkovými hřídeli a 24 ventily o výkonu 136 koní, který byl vyhrazen delší, pětidveřové variantě. Pro vyšší bezpečnost posádky zároveň dostala Vitara dva čelní airbagy.
Druhá generace byla v roce 1998 prezentována pod názvem Grand Vitara. Zadní tuhá náprava dostala pět ustavujících prvků, přepracováno bylo hřebenové řízení. Od roku 2000 bylo možné volit mezi pohonem zadních a všech kol pomocí přepínače.
V roce 2001 si odbyla premiéru sedmimístná Grand Vitara XL-7. Rozvor se prodloužil o 320 mm a celková délka narostla o 485 mm. K pohonu sloužil 2,7 litrový šestiválec, vytvořený zvětšením vrtání motoru 2,5 l ze standardní Grand Vitary.
Následující pokolení Grand Vitary spatřilo světlo světa v roce 2005. I nadále zůstala zachována osvědčená koncepce s motorem vpředu a primárním pohonem zadních kol, resp. se stálým pohonem všech kol pro Evropu. Pohonná jednotka byla uložena podélně kvůli dosažení téměř rovnoměrného rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Toto uspořádání také umožnilo posunout přední kola co nejvíce dopředu a udržet tak motor, převodovku a další těžké komponenty mezi nápravami. Naopak bylo upuštěno od klasického rámového podvozku a vozidlo bylo vyztuženo lehkou a tuhou žebřinovou konstrukcí, integrovanou přímo do karoserie. Za významný posun dlužno také považovat nezávislé zavěšení všech kol a stálý pohon 4x4 s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a redukční převodovkou. Systém 4WD se čtyřmi jízdními režimy se nastavoval pomocí otočného ovladače.
Grand Vitara ve třídveřovém i pětidveřovém provedení
Škála motorů zahrnovala pět zážehových jednotek (1,6 l s variabilním časováním ventilů, 2,0 l, 2,4 l, 2,7 l, 3,2 l V6) a jeden turbodiesel.
Celkový prodej modelu nesoucího označení Grand Vitara, tedy této a předchozí generace, dosáhl více než 1,7 milionu kusů. Zatímco v Evropě byl nahrazen nástupcem v roce 2015, pro vybrané trhy produkce běžela do roku 2017 a například v Íránu se montuje dodnes.
V říjnu 2014 se Suzuki v souvislosti s nástupem aktuálního, čtvrtého vývojového stupně vrátilo k původnímu označení Vitara.
V lednu 2016 začaly výrobní linku opouštět první exempláře Vitary Brezza, za jejímž vznikem stojí dceřiná společnost Maruti Suzuki India Limited. Napřesrok se toto na globální platformě Suzuki postavené auto stalo nejžádanějším SUV v Indii.
Komentáře ke článku