Novinky

  • 25.04.2023 Bad Policisté zjistili 2800 přestupků během akce, při které se zaměřili na dodržování rychlosti.

  • 23.04.2023 Good Soud v USA rozhodl, že autopilot automobilky Tesla při nehodě v roce 2019 neselhal.

  • 14.02.2023 Bad Ve věku 97 let zemřel čestný předseda společnosti Toyota Motor Corporation Dr.Soichiro Toyoda, který byl synem zakladatele společnosti.

Facebook Instagram

Audi e-tron prošel testem rekuperace

Audi e-tron prošel testem rekuperace

Až o 30 % delší dojezd díky zpětnému získávání kinetické energie

Prototyp elektricky poháněného SUV Audi e-tron předvedl své schopnosti na trati závodu do vrchu Pikes Peak. V jízdním cyklu WLTP ujede Audi e-tron na jedno nabití akumulátorů více než 400 km. Důležitým faktorem pro realizaci tak dlouhého dojezdu je inovativní koncept rekuperace.

Vrchol Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Prototyp Audi e-tron svým variabilním systémem rekuperace na 31 km dlouhém klesání vrátil zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohl ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 m.

Audi e-tron Pikes Peak

V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.

Systém rekuperace má na celkovém dojezdu podíl až 30 %. V Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace: páčkami manuálně ovládaná při uvolnění pedálu plynu, automatická při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistentu pro hospodárnou jízdu a při brzdění s plynulým přechodem mezi elektrickým a hydraulickým brzděním.

Do zpomalení 0,3 g probíhá rekuperace bez použití konvenčních brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů. Do tohoto režimu spadá více než 90 % všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu je většina brzdných manévrů energeticky využívána k nabíjení akumulátorů.

Řidič může měnit intenzitu rekuperace při uvolnění pedálu plynu ve třech stupních páčkami na volantu. V nejnižším stupni se vůz po uvolnění pedálu plynu pohybuje setrvačností bez dodatečného brzdného momentu. V nejvyšším se snižuje rychlost jízdy velmi citelně, a řidič tak může zpomalovat a zrychlovat pouze ovládáním pedálu plynu. Při tomto zpomalování není nutné používat brzdový pedál.

Teprve v situaci, v níž řidič brzdovým pedálem požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Jejich reakce jsou rychlé díky novému konceptu elektrohydraulického ovládání.

Audi e-tron Pikes Peak

Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda bude vůz uskutečňovat rekuperaci při brzdění elektromotory, kotoučovými brzdami nebo kombinací obou systémů, a to elektricky individuálně na každé nápravě.

Systém rekuperace je při své činnosti podporován sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu, který rozpoznává provozní podmínky, dopravní situaci v okolí vozidla a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, dat navigačního systému a informací z komunikace Car-to-X. Pokud by bylo smysluplné, aby dal řidič nohu z pravého pedálu, obdrží příslušný pokyn na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Ve spolupráci s adaptivním asistentem řízení dokáže asistent pro hospodárnou jízdu vozidlo předvídavě zpomalovat a zrychlovat.

Dva trakční elektromotory dosahují nejvyššího celkového výkonu 265 kW a maximálního točivého momentu 561 N.m. Tyto hodnoty mohou být k dispozici po dobu až 60 sekund. Pokud řidič přejde z jízdního módu D na S a sešlápne pravý pedál až na podlahu, aktivuje se režim Boost, který je k dispozici po dobu osmi sekund. Systém pohonu v tomto nastavení dosahuje celkového nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu 664 N.m. Automobil pak zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 6 s.

Audi e-tron Pikes Peak

Komentáře ke článku