Přidáte se k nám?
Audi e-tron prošel testem rekuperace
Až o 30 % delší dojezd díky zpětnému získávání kinetické energie
Prototyp elektricky poháněného SUV Audi e-tron předvedl své schopnosti na trati závodu do vrchu Pikes Peak. V jízdním cyklu WLTP ujede Audi e-tron na jedno nabití akumulátorů více než 400 km. Důležitým faktorem pro realizaci tak dlouhého dojezdu je inovativní koncept rekuperace.
Vrchol Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Prototyp Audi e-tron svým variabilním systémem rekuperace na 31 km dlouhém klesání vrátil zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohl ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 m.
V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.
Systém rekuperace má na celkovém dojezdu podíl až 30 %. V Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace: páčkami manuálně ovládaná při uvolnění pedálu plynu, automatická při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistentu pro hospodárnou jízdu a při brzdění s plynulým přechodem mezi elektrickým a hydraulickým brzděním.
Do zpomalení 0,3 g probíhá rekuperace bez použití konvenčních brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů. Do tohoto režimu spadá více než 90 % všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu je většina brzdných manévrů energeticky využívána k nabíjení akumulátorů.
Řidič může měnit intenzitu rekuperace při uvolnění pedálu plynu ve třech stupních páčkami na volantu. V nejnižším stupni se vůz po uvolnění pedálu plynu pohybuje setrvačností bez dodatečného brzdného momentu. V nejvyšším se snižuje rychlost jízdy velmi citelně, a řidič tak může zpomalovat a zrychlovat pouze ovládáním pedálu plynu. Při tomto zpomalování není nutné používat brzdový pedál.
Teprve v situaci, v níž řidič brzdovým pedálem požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Jejich reakce jsou rychlé díky novému konceptu elektrohydraulického ovládání.
Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda bude vůz uskutečňovat rekuperaci při brzdění elektromotory, kotoučovými brzdami nebo kombinací obou systémů, a to elektricky individuálně na každé nápravě.
Systém rekuperace je při své činnosti podporován sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu, který rozpoznává provozní podmínky, dopravní situaci v okolí vozidla a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, dat navigačního systému a informací z komunikace Car-to-X. Pokud by bylo smysluplné, aby dal řidič nohu z pravého pedálu, obdrží příslušný pokyn na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Ve spolupráci s adaptivním asistentem řízení dokáže asistent pro hospodárnou jízdu vozidlo předvídavě zpomalovat a zrychlovat.
Dva trakční elektromotory dosahují nejvyššího celkového výkonu 265 kW a maximálního točivého momentu 561 N.m. Tyto hodnoty mohou být k dispozici po dobu až 60 sekund. Pokud řidič přejde z jízdního módu D na S a sešlápne pravý pedál až na podlahu, aktivuje se režim Boost, který je k dispozici po dobu osmi sekund. Systém pohonu v tomto nastavení dosahuje celkového nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu 664 N.m. Automobil pak zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 6 s.
Komentáře ke článku